Islossning för Amazon – stor ökning av svenska handlare

Vändningen efter tröga inledningen.

Amazon har inte fått någon rivstart i Sverige och hade i starten svårt att locka lokala handlare till marknadsplatsen. Därför vill bolaget nu visa upp hur det har gått för de svenska små- och medelstora (SME) aktörerna som valt att sälja där.

Bland annat avslöjar de att över 100 av SME-företagen nått en omsättning på över 100 000 euro, alltså drygt en miljon kronor, under 2021. Och att den samlade registrerade exportförsäljningen från svenska SME-företag uppgått till 100 miljoner euro.

Annons

Kategorierna som går bäst

Men om det gick trögt i början verkar de nu ha fått napp bland de svenska handlarna. De ska ha runt 1 000 svenska SME-företag anslutna till plattformen, vilket är en ökning med 40 procent från året innan. Och totalt har de sålt mer än 4 miljoner produkter i år - en ökning med 15 procent från 2021.

De kategorier som sålt allra bäst här i Sverige är hälsa, skönhet, sport, mode och elektronik. Medan det som gått bäst på export är mode, elektronik, sport, apoteksvaror och skönhet.

LÄS ÄVEN: Här är Amazons första TPL-aktör i Skandinavien

Annons