Helg: ”Jag är ingen miljöaktivist men jag är väldigt förtjust i bolag”

Hållbarhetschefen om att gå i täten för branschens omställning.  

Alla var fullt upptagna med vem som kunde erbjuda den billigaste frakten, de tätaste hemleveranserna och de mest banbrytande och bekväma fraktlösningarna. Varubrevens mått engagerade som aldrig förr och e-handeln hade fullt upp med att värja sig för alla Wish-paket som strömmade in till Sverige från Kina.

Sen hände något. Hållbarhetsfrågan var plötsligt på agendan och något år senare skulle den ha klättrat till att vara top of mind, som det brukar heta i företagssammanhang.

Annons

"Var inte viktigt för e-handeln just då"

En som var med redan när det begav sig är PostNords hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg, som började på logistikföretaget i april 2018. PostNord befann sig då i vad hon nu beskriver som en “medial kris” och det var långt ifrån självklart att hon skulle ta jobbet hon hade blivit erbjuden.

Men som bolag är vi ju mitt i hela den här omställningen som har med globalisering och digitalisering att göra. Det var så spännande att jag tänkte “vad fasen, jag hoppar på det här”. Och jag har inte ångrat det en sekund även om det har varit svårt, säger hon till Ehandel.

Det dröjde inte länge på det nya jobbet innan det gick upp för Sofia Leffler Moberg att det fanns ett hållbarhetsproblem i de pressade priser som råder i e-handelsbranschen.

Vi såg att priset på transporter inte är riktigt vad det borde vara, i våra ögon då såklart. Det gör att man kanske inte kan göra de effektiviseringar man vill i klimateffektiva fordon eller betala schyssta löner som bransch sett. E-handeln är ju faktiskt den bransch där marginalpressen har varit kanske inte allra tuffast men bland de tuffaste. Man har ett stort fokus på tillväxt och ett stort fokus på lönsamhet och då kanske hållbarhetsfrågan har kommit lite i andra hand. Eller tredje eller fjärde, säger hon, och fortsätter:

Samtidigt såg vi att det fanns en enorm tillväxtpotential i e-handeln. Och vi tänkte “hur ska vi kunna närma oss e-handeln på ett hållbart sätt så att vi kan fortsätta att ställa om våra fordon och fortsätta ha schyssta arbetsförhållanden och hur ska man fatta att det här är viktigt"? Men just då var inte det viktigt för e-handeln. Det var viktigt för vissa stora retailkedjor, eller framför allt dagligvaruhandeln, skulle jag vilja säga. ICA, IKEA, och sådär men inte riktigt för de andra bolagen.

"Nu gräver PostNord sin egen grav"

En tuff utmaning, med andra ord. Sofia Leffler Moberg minns tillbaka på Almedalen 2018, då hon bestämde sig för att säga som det var. En miljon paket per dygn kan inte komma fram snabbt, billigt OCH hållbart, utan att något blir lidande, menar hon.

Och då vet jag att när vi skulle prata om det här i Almedalen så... Jag ska inte säga att våra konkurrenter sa något, men de satt på våra seminarium och tittade på oss som att "nu gräver PostNord sin egen grav". Men det var så skönt att få sätta den frågan på agendan. Såhär ser det ut. För det finns hur mycket som helst som man som bransch kan göra åt saker och ting, men om ingen någonsin vågar prata om utmaningarna så hittar man ju inte lösningarna heller.

De senaste åren har diskussionen gällande e-handelslogistik i tur och ordning cirkulerat kring hastighet, kostnad, bekvämlighet, valfrihet och nu är det då hållbarhet som gäller. Har hållbarhet en självklar plats på agendan nu eller kommer det något annat som tar över?

Annons

Jag som person har jobbat med de här frågorna i 20 år. Ser jag tillbaka på de åren så har det inte varit cykliskt utan det har ju långsamt gått uppåt. Så jag tror inte att det här är något som kommer att gå över, utan nu har vi fattat att vi måste hantera klimatfrågan och då gör vi det. Och det gäller både oss och våra konkurrenter. Jag tycker att alla just nu ser över hur man investerar, vilka drivmedel man köper in, hur man arbetar med logistiken och så vidare.

Däremot kommer det nya typer av frågor. Just nu är det klimatfrågan och arbetsvillkor som gäller och då reglerar man upp det. Om fem år eller så kommer det ha kommit nya frågor. Men jag är jättepositiv.

På temat hållbarhet har PostNord på senare tid lagt en hel del krut på projektet Förpackningsresan, som går ut på att minska mängden luft som skickas omkring i e-handlade paket.

Enligt Sofia Leffler Moberg är Förpackningsresan, som syftar till att samla branschen och samarbeta kring logistik och hållbarhet, dock bara ett exempel på hållbarhetssatsningar som PostNord har genomfört på sistone.

Vad tycker du är det viktigaste ni har åstadkommit inom hållbarhet hittills?

Det här blir så nördigt, men jag tycker att det viktigaste vi har åstadkommit är att få upp frågan på agendan. Vi pratar om utmaningarna med hållbarhet, som att det är svårt att få tag i tillräckligt mycket biodrivmedel. Om man som vi då har tusen tunga fordon, det är ju inte ansvarsfullt att bara slänga ut tusen tunga lastbilar för att köpa tusen nya. Den här balansen i hur man investerar och driver utvecklingen framåt, det tror jag är det största.

Mycket av det vi gör syns inte, men om man tittar rent klimatmässigt så har vi halverat klimatpåverkan per försändelse de senaste tio åren. Och det har vi gjort tack vare massor med saker. Det är nya fordon, det är smarta logistikupplägg, det är biodrivmedel. Men vi har inte varit så bra på att prata om det som vi har gjort.

"För första gången är det tvärt om"

Som landets största fraktleverantör har PostNord en självklar relation till de flesta svenska e-handelsföretag, och det är ingen hemlighet att det ibland uppstår diskussioner när företaget presenterar nyheter.

Har ert fokus på hållbarhet förändrat attityden till PostNord som bolag?

Jag vet inte om det är hållbarhetsfokuset som har gjort det för det pågår också ett jättefint förändringsarbete i PostNord som drivs av hela den svenska organisationen. Men jag märker att hållbarhetsfrågan skapar ett förtroende som jag vill tro bidrar till att man fattar att vi är någon som man kan ha att göra med även framöver.

Sofia Leffler Moberg tar upp att mycket av “lastmile”-diskussionen har handlat om Stockholm, Göteborg och Malmö samt landets andra tätbefolkade områden, och konstaterar att PostNord - till skillnad från vissa andra - hela tiden måste tänka hela Sverige och inte bara vissa områden.

Det måste ju vara en massiv uppgift att ställa om ett så stort bolag till något som inte riktigt är klart hur det ska se ut? 

Oj. Ja, jag skulle vilja säga att det alltid har varit jag som fått stå och knacka på dörren för att fråga om jag kan komma och berätta om något. Nu är det för första gången i mitt yrkesliv helt tvärt om. Jag ser att våra verksamhetskritiska frågor, det vill säga hur ska vi köpa fordon, hur ska vi lägga om vår infrastruktur på ett klimateffektivt sätt, vilka produkter ska vi ha, dem behöver jag inte ens driva. Det gör ledningsgruppen och de driver på varandra, vilket är underbart.

Vad fokuserar du på då?

Jag fokuserar på att hålla upp blicken. Det är klart att vi inte ska ha några onödiga returer men om man lyfter blicken lite och tittar på den cirkulära ekonomin så finns det massor av saker som behöver flöda mellan A och B och C och D och tillbaka till B och då får man ju fundera lite på vad transporterna ska vara i det. Där är jag och petar nu för att vi inte ska bli chockade när våra kunder kommer och undrar vilka PostNord är i den cirkulära ekonomin.

"Varit skitdåliga på att berätta"

Under de senaste två åren har Sofia Leffler Moberg tagit en självklar plats som nav i PostNords hållbarhetsarbete.

Du verkar ha ett väldigt starkt engagemang för just hållbarhetsfrågan?

Ja, det har jag. Jag tycker att det är jättespännande. Jag är inte en miljöaktivist men jag är väldigt förtjust i bolag. Och jag är så övertygad om både PostNord och våra konkurrenter att om vi kan briljera inom det här området och få ut allt det här fantastiska som vi gör så har vi en otrolig potential.

Men vi har varit skitdåliga på att berätta om saker. Vi delar ut 50 000 fossilfria last mile-leveranser varje dag. Det är tio miljoner på ett år och det är ju jättebra, men det har vi inte tänkt på.

Finns det något du tycker att ni borde ha gjort annorlunda?

Vi borde ha varit mycket snabbare och mycket tydligare med hur oerhört bra det är att det finns en möjlighet att paket kan gå i det ordinarie brevflödet. Där borde vi ha varit snabbare att förstå att det här är en jättefin grej. Sen har vi varit lite ängsliga eftersom vi ju inte kan säga att det är alla leveranser som är fossilfria. Men vi kan ju säga hur många tillfällen som faktiskt är fossilfria - 10 miljoner om året. Men det har vi inte vågat göra utan vi har varit för ängsliga. Och det håller vi på och försöker ändra på.

Vi har ställt om 50 tunga fordon och för någon annan kan det vara ett helt åkeri. Då går de ut och säger det, men vi tänker inte ens på det. Storleken gör att vi har ställt om 50 och kanske inte 950, men det är ju bra att man har ställt om 50. Det är ju mer än de flesta gör. Där tycker jag att vi har varit fega om jag ska svara utifrån min roll. Någon annan i bolaget tycker kanske att vi har varit försiktiga och det har jag stor respekt för. Men var sak har sin tid och som det ser ut nu skulle jag önska lite mer mod.

Till år 2030 har PostNord som mål att all retaillogistik ska vara fossilfri. För att lyckas med det behöver man på vägen nå en rad delmål. Bland annat behöver PostNord, som i dag köper in tre fjärdedelar av sina transporter, bli vad Sofia Leffler Moberg kallar "en jätteduktig upphandlare".

Det är jätteroligt att se hur e-handeln har boomat i de här frågorna men det jag verkligen skulle vilja skicka med är att det här kommer att kräva så mycket samarbete och inte ensidigt kravställande. Det är inte så att vi inte vill leva upp till krav men det finns så mycket små detaljer i det här som gör att ibland när vi får väldigt tydliga krav så blir det sämre för hållbarheten än om vi hade samarbetat och tagit fram en väg tillsammans.

Intervjun gjordes på D-Congress 2020.

Annons