Jämförelsesajten öppnar butiker för varumärken: ”Värdefull data”

"Återköpsfaktorn ökar kraftigt".

På prisjämförelsesajten Matspar.se kan kunderna klicka ned matvaror i varukorgen och sedan få fram vilka nätbutiker som har den billigaste matkassen. En tjänst som torde vara ytterst populär i dessa tider, med skenande matpriser.

Nu har Matspar även breddat affären och gjort det möjligt för varumärken att öppna konceptbutiker på sajten.

Annons

Det finns ett behov hos varumärken att ha en plats som ger känslan av den egna hemsidan och en e-handelsfunktion där de kan sälja, få konsumentinsikter och bygga varumärke. Det kan vi som oberoende plattform tillhandahålla. Vi vet också att återköp är enormt viktigt för branschen. Concept Store ökar chansen för varumärken att hamna i kundvagnen. Väl där ligger de sedan som default och kunden måste aktivt välja bort produkten så återköpsfaktorn ökar kraftigt, säger Kaveh Sabeghi, marknadschef och medgrundare på Matspar.

Det har bland annat Orkla Foods hjälpt till att forma och testa. De har öppnat särskilda sidor för varumärken som Felix, Anamma, Pauluns och Fun Light. När kunderna besöker någon av sidorna, kan de även där klicka ned varor i korgen och få reda på bästa priset.

"Lär oss mer"

Matspar hoppas att konceptet ska ge varumärkena bättre kontroll över sin försäljning och driva trafik direkt från marknadsföring online till sin konceptbutik på sajten. Enligt Orkla har det varit ett framgångsrikt sätt att skapa en butik för varumärkena, som inte har egen e-handel.

Tänker vi mer långsiktigt genom detta samarbete kan vi redan nu, i större utsträckning, påverka vår försäljning, öka andelen återköp, testa vad konsumenterna gillar och dessutom få värdefull data som vi inte haft tillgång till förut. Något som för oss betyder att vi lär oss mer om våra konsumenter och deras behov och kan utveckla ännu bättre erbjudanden, inspiration och produkter, säger Sarah Drangel, Head of Digital Demand på Orkla Foods.

Matspar ser också det nya affärsbenet som ett sätt att ta ytterligare position inom dagligvaruhandeln på nätet.

Vårt mål är alltid att göra det som är bäst för konsumenten. För att göra det behöver vi bidra till att utveckla branschen. Digitaliseringen av dagligvaruhandeln är en stor omställning för alla aktörer, genom att utveckla smarta tjänster kan vi bidra till att göra omställningen till en win-win för både konsumenter och branschen i stort, säger Kaveh Sabeghi.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!