ANNONS

Jämförelsetjänsten talar ut om produktexplosionen: "Störst"

Carl Lindholm

Har filat rejält på insamlandet.

ANNONS

Prisjämförelsetjänsten Prisjakt meddelar att man utökat sitt utbud enormt. Bolaget började vid årsskiftet fokusera på att växa utbudet av produkter i sin tjänst, något som kort därefter resulterade i en dubbling mot tidigare antal.

Jämförelsetjänsten kan nu stolt meddela att man lyckats öka antalet produkter med 145 procent sedan januari i år – vilket gör att Prisjakt i dagsläget har mer än 3,8 miljoner produkter, skrev företaget i april.

Trots att man verkar ösa in nya produkter så säger bolaget att man inte tummar på kvaliteten.

Vi vill inte bara ha många produkter, utan framförallt varor som är relevanta, efterfrågade och som presenteras korrekt. Vi har därför inte ett mål om att öka antalet produkter för sakens skull, minst lika stort fokus ligger på kvaliteten så att alla produkter visas rätt, sade Ola Lindberg, produktägare på Prisjakt.

Produkterna har sedan dess fortsatt att öka. Nu meddelar Prisjakts Carl Lindholm att man är uppe i 4,4 miljoner produkter.

Det gör att vi nu är störst i Sverige sett till både produkter och antalet besökare, säger Carl Lindholm.

Har ni inte velat ha alla produkter innan?

Antalet produkter som vi har haft har tidigare varit ganska konstant, vi arbetade även då med att lägga till fler men det rörde sig om ett rätt omständligt och manuellt arbete. I år har vi gjort ett omtag och sett över arbetsprocessen, undersökt hur vi kan automatisera processen, säger Carl Lindholm.

Vad har ni sett för effekt av denna drastiska ökning?

Klicken från Prisjakt till butiker har i år ökat med 17 procent jämfört med samma period i fjol. Vi ser att mängder av kategorier blivit väldigt populära, som inte var det tidigare. Vi ser exempelvis stora klickökningar inom Strykbrädor, Krokar & Hängare, Cykelpedaler & Rakhyvlar – kategorier där vi inte var så stora förut, säger Carl Lindholm.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se