Janne, Lasse och Owe – från hobby till e-handelssuccé: ”En jäkla resa”

Mopedreservdelar för 41 miljoner.

Det började med tre gamla vänner och en gemensam hobby när Jan “Janne” Östling, Owe Lundberg och Lasse Schylander bestämde sig för att starta en e-handel och börja sälja reservdelar till veteranmopeder. Året var 2013 och de drog igång sin nya verksamhet i Lasses garage.

Ganska kort efter starten gick det dock “käpprätt åt skogen” med att driva den som en hobby, berättar Janne för Ehandel. Beställningarna strömmade in och trion bestämde sig ganska snart för att driva den nya nätbutiken på heltid. Med på tåget, eller kanske i detta fallet upp på hojen, kom då också Jonas Dufvenberg, som tog plats som den fjärde delägaren.

Annons

När vi började så fanns det 18 webshopar som sålde reservdelar till veteranmopeder. Vi tre vänner som startade Mopedrenovering.se tyckte att de alla var rätt kass så vi tänkte att vi kunde göra nåt bättre på vår fritid, säger Janne, och fortsätter:

Det har varit en jäkla resa på ren svenska. Vi har tagit stora marknadsandelar och är i dag störst inom vår nisch i Sverige samt en av de största i Europa.


Kvartetten bakom Mopedrenovering.se har alla länge haft ett stort intresse för just mopeder.

Mopedrenovering.se har vuxit stadigt från år till år och under 2020 kom omsättningen upp i 41 miljoner kronor. Bolaget är i dag 20 anställda och de har precis flyttat in i ett nytt lager med en yta på 1300 kvadratmeter. Företagets vinst har vuxit för varje år som gått.

"Har lätt för att möta människor"

Vad var det då som gänget bakom Mopedrenovering var övertygade om att de kunde göra bättre än sina konkurrenter? Bland annat handlade det om att överhuvudtaget ha varorna i lager. Medan andra företag inom den aktuella kategorin ofta sysslar med dropshipping, och alltså själva lägger en beställning när någon beställer något från dem, har Mopedrenovering hela sitt sortiment i lager. För närvarande handlar det om drygt 12 000 produkter.

Det är skittråkigt och frustrerande som kund att handla när man dels måste vänta länge på sina beställda varor och sen kanske inte ens får allt du beställt när de väl dyker upp. Vi har allt i lager och om någon vara är slut så syns det direkt när kunden beställer, och då kan man få information om när varan är i lager igen.


Gänget framför det nya lagret i Norrtälje.

Dessutom handlar det om att kunna sin produkt och att vara villig att dela med sig av den kunskapen.

Annons

Vi har bemött våra kunder på ett helt annat sätt. Vi har väldigt lätt för att möta andra människor, samtidigt som en del andra företag knappt svarar i telefon.

Det som i dag kallas veteranmoped är en modell som från början lanserades 1952. Den tillåtna hastigheten uppgick till 30 kilometer i timmen och allt som krävdes för att få köra dem var att man hade fyllt 15 år. Mopedens popularitet höll i sig åtminstone till slutet av 80-talet men har numera fått lämna plats för EU-mopederna, som finns i två klasser.

"Idéer är inget som saknas"

Att köra veteranmoped har dock blivit något av folksport på senare år, berättar Janne. Han och hans kollegor är alla involverade i communityt kring veteranmopeder och de har alla sina speciella expertisområden inom sitt valda segment.

Lasse är till exempel en av Sveriges främsta experter på mopedmärket Puch. Han äger säkert 40 stycken.

En av de roligaste grejerna med det här är att det är så inkluderande. Motorcykel och bilar kör man mer var och en för sig, men inom mopedcommunityt pratar alla med varandra. Det är en väldigt rolig gemenskap. Det är väldigt opretentiöst.

Mopedrenovering.se, som fortfarande drivs utan vd och istället av ett kollektiv bestående av de fyra grundarna, har satsat starkt på automatisering för att göra alla flöden så effektiva som möjligt. Det enda som inte är automatiserat i dagsläget är plock och pack på lagret, men Janne utesluter inte att det kommer att bli så längre fram.


År 2020 kom Mopedrenovering upp i en omsättning på 41 miljoner kronor, och företaget har varit lönsamt sedan starten. Så det finns all anledning att fira!

Företagets kunder består främst av män, varav de allra flesta är födda på 50-, 60, och 70-talet. Men att affärsidén skulle bli inaktuell med tiden, är inget som oroar gänget i Norrtälje.

Man märker att de yngre växer in i det också. Så vi får se. Än så länge växer vi och vi tänker köra så länge det går, säger Janne, och berättar att kvartetten har flera idéer på hur de ska få företaget att växa vidare.

Idéer är inget som saknas, det har vi gott om. Det är tiden som inte räcker till.

Annons