ANNONS

Jarno Vanhatapios comeback - går in i Andyokay

"En ännu viktigare siffra att följa".

Efter fyra år i en mer tillbakadragen roll som investerare är beskedet tydligt: Jarno Vanhatapio vill tillbaka till det operativa arbetet. Grundaren av Nelly och Na-kd har under sin tid utanför den dagliga driften analyserat marknaden och identifierat en ny typ av vinnare. Han varnar nu för tunga organisationer och "för bra självförtroende", samtidigt som han avslöjar sitt nästa stora drag.

År 2026 kliver han in i den snabbväxande uppstickaren Andyokay.com, ett bolag som enligt Jarno bevisar att framtidens e-handel handlar om att ifrågasätta allt vi trodde att vi visste om personalstyrka och kontor.

ANNONS

Jarno Vanhatapio lämnade den operativa vd-rollen på Na-kd för ungefär fyra år sedan. Tiden därefter har präglats av investeringar och rådgivning på avstånd, en tillvaro som gett perspektiv men också väckt en saknad efter pulsen i det dagliga byggandet.

Det landskap han nu blickar ut över har förändrats i grunden efter några turbulenta år för branschen, och slutsatsen inför 2025 är att det är dags att återvända till kärnan av entreprenörskapet.

Det största jobbmässigt 2025 är insikten att jag vill jobba mer. 2025 har givit mig insikten att jag vill jobba operativt igen och jag vill bara jobba med det jag älskar, säger Jarno Vanhatapio till Adrelevance.

Och intresset för hans kompetens och kapital är stort, berättar Jarno. Inkorgen fylls ständigt av förfrågningar från nya aktörer som försöker navigera i e-handelssegmentet. Bland alla dessa förfrågningar är det dock ett specifikt bolag som fångat e-handelsprofilens intresse.

Jag får säkert ett mail om dagen från unga DTC-bolag. Många av dem är riktigt spännande, säger Jarno Vanhatapio.

Jag kommer under 2026 att engagera mig i Andyokay.com där de med två anställda/grundare snart når 100 miljoner kronor i omsättning med svarta siffror på sista raden.

Bolaget som Jarno nu ska kliva in i grundades 2021 av Naslin Ossanloo och Andreas Häggkvist. Affärsmodellen bygger på limiterade konstsläpp där försäljningen kopplas till välgörenhet.

Under det brutna räkenskapsåret 2023/2024 redovisade bolaget en omsättning på 42,2 miljoner kronor. Prognosen för innevarande år pekar mot en fördubbling, med siktet inställt på att nå närmare 100 miljoner kronor. Och det som skiljer bolaget från många branschkollegor är, som Jarno påpekat, att hela omsättningen genereras av endast två personer.

Denna effektivitet per anställd är något som Jarno Vanhatapio menar kommer att definiera vinnarna framåt. Han pekar på att perioden 2021 till 2023 fungerade som ett stålbad för branschen, en så kallad "Black Swan"-händelse som ritade om kartan för vad som värderas i ett bolag.

De bra entreprenörerna tar med sig värdefulla lärdomar från de åren, men är inte ängsliga framåt och vågar tänka stort igen. 2026 måste de börja lita på sin förmåga igen att skapa stora aktieägarvärden och vinna marknadsandelar globalt. Omsättning per anställd kommer att bli en ännu viktigare siffra att följa. Behöver nya företag ens kontor idag?

Med erfarenhet från att ha byggt några av Nordens största e-handelsbolag ser Jarno Vanhatapio nu risker med hur många organisationer bemannas. Han varnar specifikt för tron att tunga titlar och stora team automatiskt löser problem.

Enligt honom kan rekrytering av seniora tjänstemän från etablerade jättar ibland skapa mer kostnader än värde, särskilt om attityden inte är den rätta.

Anställ inte för seniora tjänstemän från stora kända organisationer. Många av dem vill lösa alla problem med fler människor. Ibland är de också oskäligt dyra och har ”för bra självförtroende”, säger Jarno till Adrelevance.

Detta tankesätt speglas i hur Andyokay är uppbyggt. Naslin Ossanloo, vd och medgrundare, har tidigare berättat för Ehandel.se hur bolaget medvetet valt bort en stor organisation till förmån för systemstöd och processer.

Vi såg till att ha automatiserade system och genomtänkta processer från början, så att vi kan hantera tillväxten utan att fastna i manuella uppgifter. Det gör att vi kan vara lika effektiva som en stor organisation, men med en minimal overhead, sade hon.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se