Jättarna hoppar på e-handlarens hyr-koncept

"Allt mer aktuellt för både modebranschen och konsumenten".

2016 grundade Madlen Fondén och Daniella Letica Fransson sitt företag Something Borrowed, men lanserade sitt hyr-koncept officiellt 2018. Konceptet handlar om att hyra kläder via abonnemang istället för att äga och köpa nytt.

Syftet är att försöka förändra modeindustrins negativa miljöpåverkan, genom att erbjuda konsumenter möjligheten att förändra sitt konsumtionsmönster.

Annons
Annons

Detta var en tjänst som vi själva eftersökte och vi tycker att det är på tiden att det kommer fler hållbara alternativ till traditionell shopping, skriver företaget på sin sajt.

Under förra året omsatte bolaget nära 300 000 kronor, men gjorde ett minusresultat på -19 000 kronor.

Det är inget ovanligt i början. Men vi räknar med att vända röda till svarta siffror inom tre år, säger Madlen till Ehandel.

Something Borrowed har sitt lager och huvudkontor i Göteborg. I dagsläget jobbar aktören endast med den svenska marknaden, men en nordisk expansion finns i tankarna.

Det här året vill vi fokusera på att lära känna vår marknad. Men beroende på hur allt blir så kanske vi börjar planera för att expandera till ett nordiskt grannland. Hållbarhetstänket blir allt mer aktuellt för både modebranschen och konsumenten.

"Skapa förändring i stor skala"

Nu har aktörens hyr-koncept charmat de stora aktörerna. Från och med september kan man även hitta plagg från Åhléns, MQ och Ellos i Somethingborrowed.se:s digitala garderob.

Genom dessa samarbeten testar vi olika upplägg av uthyrningsmodellen. Vi väljer att arbeta med större aktörer som kan skapa förändring i stor skala i branschen.

Målet är att alla parter ska tjäna på att producera bättre plagg som håller längre och fungerar i en ny affärsmodell. Samarbetet med större aktörer är ett steg i att hitta incitament för bolag som har stor påverkan på hela kedjan, från design, produktion till slutkund.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!