Genom att intensifiera samarbetet inom nyckelområden som sortiment, inköp, logistik och digital utveckling, ser företaget stora möjligheter att rusta sig för framtidens utmaningar. Trots sammanslagningen betonas vikten av lokal närvaro – fokus kvarstår på att tillgodose kundernas unika behov på respektive marknad.
Genom att kombinera våra styrkor och erfarenheter kan vi utveckla en ännu starkare sportdestination i Norden, säger Pontus Petersson, tillträdande vd för den nya nordiska organisationen.
Sammanslagningen är en del av vår tillväxtstrategi och skapar en ny grund för att stärka samarbetet med våra varumärkespartners och erbjuda en ännu mer inspirerande och dynamisk arbetsplats för våra engagerade medarbetare.
Efter sammanslagningen kommer den nya nordiska Intersport-enheten att stoltsera med en årlig omsättning på cirka 3,5 miljarder svenska kronor och sysselsätta omkring 2 200 medarbetare i totalt 156 butiker spridda över Sverige och Danmark.
Från danskt håll ser man positivt på affären.
Detta är en fantastisk möjlighet för oss att växa tillsammans och dra nytta av varandras styrkor, kommenterar Peter Lau Larsen, vd för Intersport Danmark.
Vi ser fram emot att arbeta ännu närmare våra svenska kollegor och skapa en starkare och mer relevant kundupplevelse för danska kunder.
Även från internationellt håll välkomnas beskedet.
Genom att förena Intersport Sverige och Intersport Danmark stärker vi vår position och förbättrar våra möjligheter att utveckla varumärket på ett mer lönsamt och hållbart sätt, säger Corinne Gensollen, styrelseordförande för Intersport International Corporation.