ANNONS

Jättens hemliga plan för att vinna världens alla e-handelslager

Patrik Wallgren, kommunikationschef

"Är du framgångsrik så hamnar du i logistikhelvetet".

ANNONS

De flesta har förmodligen hört talas om Autostore. Robotlagret som många stora e-handlare verkar landa i förr eller senare. Gissningsvis är anledningen att det inte finns jättemånga alternativ när det kommer till automatisering i kubform, det vill säga att man bygger lagret på höjden i en 3D-grid.

Nackdelen med Autostore verkar främst vara en sak. Det är dyrt att komma igång. Vi har inga exakta siffror men investeringar på tiotals miljoner är inte ovanligt. Det är alltså inget för de små, eller ens medelstora, e-handlarna.

2017 fick vi se e-handlaren KitchenTime investera 30 miljoner i ett Autostore-lager, där de delade lagerbyggnad med Sportamore. Det året omsatte e-handlaren 100 miljoner, för att ge lite kontext.

Men att bara fånga stora bolag var uppenbarligen inte tillräckligt. Och det öppnar förstås för att någon potentiell konkurrent kan fånga upp de små och därmed vara med dem på hela resan uppåt.

Efter att ha utforskat nya koncept 2020 så bestämde sig Autostore för att göra sin automationsteknik tillgänglig för småföretag.

Man bestämde sig för att penetrera den marknaden och då kom man på PIO. Tanken var att göra som det fungerade med kopieringsapparater i början, då man tog betalt per kopia. Så man tog fram en modell där man betalar per plock, berättar Patrik Wallgren från PIO för Ehandel.

PIO är ett helägt dotterbolag till Autostore och namnet kommer från Product In and Out. Vilket förstås hänvisar till robotlagrets portar där man skickar in och tar ut varor. Genom PIO ska kostnadsribban sänkas rejält och man började bearbeta marknaden under sommaren förra året.

Den enda investeringen du måste göra är att du behöver köpa själva gridden och binsen. Det vill säga aluminiumramen och plastbackarna. Och det är en relativt liten investering, en miljon plus. En investering som bör betala tillbaka sig på något år, säger Patrik och fortsätter:

Robotarna och mjukvaran och allt sådant erbjuds sedan as-a-service.

Tanken är att lagersystemet ska kopplas ihop enkelt med vilken e-handelsplattform som helst men just nu ska PIO jobba med norska Mystore och den globala plattformen Shopify. Och nya samarbeten ska vara på gång.

Ehandel var förstås väldigt nyfikna över hur liten man faktiskt kan vara och ändå få robotar på lagret. Och Patrik ger oss då en omsättningssiffra runt 10 miljoner kronor.

Hur vet man när man är redo för ett robotlager?

De flesta startar ju ett företag för att de har en vision. En produkt eller tjänst som de brinner för, som de hoppas ska göra stor skillnad. När du går från att vara en inspirerad entreprenör som lever din dröm till att istället jobba med logistik, där nånstans ligger brytpunkten, berättar Patrik och fortsätter:

En av våra kunder berättade att bonusen de fick av att vara duktiga var att de fick mer och mer att göra och mindre och mindre tid att vara lediga. Om du är en framgångsrik e-handlare så hamnar du förr eller senare i logistikhelvetet, och det är ju inte därför du startar företag.

Hur litet antal robotar kan det handla om?

Vi har kunder som har två robotar.

Ni började i Norge, var är ni verksamma nu?

Prio nummer ett är Skandinavien samt USA med fokus på New York.

Varför man bearbetar New York är ju också för att platsbesparing är av största vikt där.

Har ni några konkurrenter?

Nej, men det kommer säkert komma. Fördelen vi har är ju att även om vi är en startup så är vi inte riktigt det med tanke på vårt moderbolag Autostore. Vi har ju exempelvis 27-årig teknik i ryggen. Vi uppfinner inte allting från scratch. Vi anpassar och utvecklar befintlig teknik som redan finns i moderbolaget.

Planen är alltså att fånga upp mindre e-handlare. Men är den nya gränsen då 10 miljoner? Inte riktigt om vi får tro Patrik. Man kan nämligen dela de mindre PIO-anläggningarna.

Vi har exempel på de som kör vårt system som ett mini-3PL. De har sett att de har överkapacitet och så har de kompisar som driver e-handel, som frågat om de inte också kunde stoppa in sina produkter. Och det är inga problem, du kan ha flera olika e-handlare i samma system, berättar Patrik Wallgren.

Det ska inte finnas någon direkt nedre gräns i storleken på robotlagret, utom den uppenbara att om lagret är för litet så är det ju inte svårt att sköta det manuellt. Och det är ju även beroende av typ av produkter och marginaler och så vidare.

Säg att allt går jättebra för er och ni plockar alla små aktörer - vad händer sedan när de växer?

I början av resan kan vi bygga ut kapaciteten. Vi stoppar på flera robotar och vi bygger ut gridden. Men till slut kommer du till en brytpunkt och då blir det en överflyttning till vårt partnernätverk. Där Autostores partners ser till att kunderna får de lösningar som behövs.

Autostore står alltså redo, eller rättare sagt deras partners, för att ta över när ett litet robotlager blir för stort. Överflyttningen ska även kunna ske smidigt utan någon nedstängning av lagret.

Vi lämnar helt enkelt över kunden. Det är både tanken och grejen med detta att vi lämnar över till vårt moderbolag. När de har kommit så långt och behöver hjälp på ett helt annat sätt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se