ANNONS

Jättestörning sänker svenska e-handlare – mitt i Black Friday-ruschen

Tid offline kan ha kostat Amazon 3,75 miljoner dollar
"Hemsidan slutar svara".

Ett omfattande tekniskt fel hos infrastrukturleverantören Cloudflare har under tisdagen slagit ut stora delar av internet. Flera tunga svenska e-handlare ligger nere, vilket sker vid en kritisk tidpunkt under pågående Black Friday-kampanjer.

ANNONS

Vid lunchtid på tisdagen började rapporter inkomma om att en rad webbplatser och onlinetjänster slutat fungera. Problemen har identifierats hos det amerikanska IT-säkerhetsföretaget Cloudflare, vars tjänster används av en stor del av världens webbplatser för att hantera trafik och säkerhet.

Svenska e-handlare drabbade

Ehandel.se har under eftermiddagen noterat att flera stora svenska e-handelsaktörer drabbats av driftstörningarna. Bland de sajter som för tillfället ligger nere eller har stora problem att ladda återfinns till exempel Webhallen, Inet och jätten Dustin.

För närvarande har vi tekniska problem. Detta gör att hemsidan från och till slutar svara och att det kan vara problem att lägga beställningar, skriver Inet.

Även Ikea har enligt uppgifter från SVT drabbats av problem. Tidpunkten är sämsta tänkbara för branschen då Black Friday, som är en av årets mest omsättningsintensiva perioder, pågår för fullt.

Globala störningar

Problemen är inte isolerade till Sverige eller e-handeln. Enligt Downdetector och Aftonbladet har även globala tjänster som X (tidigare Twitter), Spotify, ChatGPT och onlinespelet League of Legends drabbats. Även svenska myndigheter, däribland Åklagarmyndigheten, har påverkats.

Cloudflare: "Vi ser en återhämtning"

Cloudflare bekräftade problemen klockan 11:48 UTC (12:48 svensk tid) och meddelade att deras globala nätverk upplever störningar.

I en uppdatering klockan 13:21 svensk tid meddelade företaget att de ser tecken på återhämtning, men varnade samtidigt för fortsatta problem:

Vi ser att tjänster återhämtar sig, men kunder kan fortsätta att observera högre felfrekvenser än normalt medan vi fortsätter vårt arbete med att åtgärda problemet.

Arbetet med att utreda och helt lösa incidenten pågår fortfarande.

LÄS ÄVEN: Nära 20 procent av Sveriges största e-handlare nere

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se