Jenny Rydhström om resan uppåt: ”Business är som ett kalejdoskop”

"Perfekta förutsättningar för e-handel".

Jenny Rydhström startade Gents, skönhetsbutiken för män, år 2003. Sedan dess har verksamheten vuxit från att vara ett enmansföretag till ett bolag med ett 20-tal anställda och en omsättning nära 73,5 miljoner kronor 2022. Och det med svarta siffror i bokslutet, en imponerande resa minst sagt.

Att det blev just skönhetsprodukter för män kanske verkar något oväntat, men enligt Jenny själv var det ganska självklart. Hon gjorde helt enkelt en analys av marknaden och såg att det fanns en lucka vid just den tidpunkten.

Annons

Det ena ger det andra och när man förstår en bransch är det också enkelt att se möjligheterna. Business är som ett kalejdoskop, vrider du bara lite på förutsättningarna skiftas allt runt och helt nya möjligheter har skapats. Just nu är det en fantastiskt tid för oss som gillar den typen av landskap, säger Jenny Rydhström.

Axla ansvaret som flygledare

Utöver Gents har Jenny genom åren haft många olika bollar i luften. Bland annat har hon varit med och grundat Man-up, ett sminkvarumärke för män, och Gents Go. Ett bokningssystem som kopplar ihop klippkunder med lokala frisörer. Hon sitter idag även i styrelsen för Räckesbutiken.

Jenny har genom åren bevisligen samlat på sig mängder med erfarenheter i branschen. Och just e-handel är något som hon tror passat henne särskilt bra.

Min erfarenhet är att kvinnor är oerhört starka och uthålliga vilket är perfekta förutsättningar för att jobba med e-handel. Jag har aldrig upplevt att det som entreprenör varit annorlunda att vara kvinna på jobbet, säger Jenny och fortsätter:

Däremot har det varit annorlunda på hemmaplan, inte minst när barnen var små, att det funnits en förväntan på mig från omvärlden att jag som kvinna naturligt ska axla ansvaret som flygledare hemma. Det finns studier som visar att fler kvinnor än män går in i väggen efter föräldraledigheten, och det mönstret har jag sett tydligt även i min egen situation.

Kommer på köpet

En ny studie gjord av Småföretagarnas Riksförbund visar att endast 20 procent av företagen med anställda i Sverige drivs av kvinnor. Studien visar även att 31 procent av samtliga företagare, vilket även innefattar de utan anställda, är kvinnor. Något som är lägre än EU-genomsnittet.

En av anledningarna till detta är tillgången till ekonomiskt kapital, och att kvinnliga entreprenörer bara får en bråkdel av riskkapitalet jämfört med män. Men Jenny pekar också på vikten av förebilder och hur vi fostrar morgondagens entreprenörer.

Det är en stor fråga men för min egen del har det handlat om god självkänsla och tjockt pannben. I grunden handlar det om hur man uppfostrar sina flickor till att utveckla just dessa egenskaper. Framgångsresan kommer på köpet i olika uttryck - konstnärskap, entreprenörskap, forskning eller politik. Ja vem vet, säger Jenny Ryhström.

Annons

Annons