Jollyroom döms till miljonböter för vilseledande marknadsföring

"Anser att Jollyroom sviker konsumenterna".

E-handlaren Jollyroom har vid ett flertal tillfällen kritiserats av Konsumentverket för så kallad vilseledande rea, det vill säga att man får priset att se ovanligt lågt ut när rabatten i fråga egentligen inte är speciellt nedsatt. Trots företagets ständiga löften om att bättra sig, har problemen fortsatt och tidigare i år stod det klart att Jollyroom riskerade ett vite om de påhittade reorna inte försvann. Detta sedan Konsumentverket valt att dra e-handlaren inför rätta.

LÄS ÄVEN: Jollyroom riskerar böter på tre miljoner kronor

Annons
Annons

I dag kom patent- och marknadsdomstolen med sin dom, och det står klart att Jollyroom får böta 1,5 miljoner kronor för vilseledande marknadsföring. Bolaget förbjuds dessutom att använda begrepp som "rea", "sale" eller "deal" om varans pris faktiskt inte är betydligt lägre än i normala fall. Om företaget bryter mot förbudet riskerar det ett vite på tre miljoner kronor. Företaget måste också sluta använda uttryck som "lagerrensning" om det inte handlar om att merparten av lagret faktiskt säljs ut.

Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, i ett uttalande.

Enligt Konsumentverket har patent- och marknadsdomstolen i sin dom kommit fram till att Jollyroom systematiskt och i stor omfattning marknadsfört varor som nedsatta i pris, trots att så inte varit fallet.

Ehandel har sökt Jollyroom för en kommentar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!