Från känd modekedja till startup: ”Valde att lansera så fort som möjligt”

Joys vd talar ut om nysatsningen.

Produktvarumärkena, listan på lojalitetskunder och företagets sociala medier. Det var vad Anna Ullman Sersé, Åsa Parsmo och Sofia Valentin fick med sig när de förvärvade konkursboet efter kedjan Joy. I övrigt fick de börja från början när de tog sig an uppdraget att ge nytt liv i det välkända modeföretaget.

För ett par veckor sedan nylanserades företaget, som nu bara finns som e-handel. Till en början bjöd man endast in personer som varit guld- och silvermedlemmar i gamla Joy till att testa den nya butiken exklusivt, och när det testet väl var avklarat öppnade Joyshop.se för allmänheten.

Annons

LÄS ÄVEN: Kända modekedjan live efter konkursen: "Äntligen kan man handla"

Det har gått jättebra. De första två veckorna sålde vi hälften av det vi hade i lager så det är vi jättenöjda med, säger vd:n Anna Ullman Sersé till Ehandel.

Vi har inte något jättebrett sortiment men vi valde mellan att vänta till vi hade byggt upp ett större utbud och att lansera så fort som möjligt och då tog vi det senare alternativet. Vi märkte att det fanns ett stort engagemang för Joy i sociala medier och då tyckte vi att det var ett bra tillfälle att dra igång.

"Flera fördelar" med Jula som delägare

Anna Ullman Sersé berättar att ett mejl om den nya e-handeln som gick ut till cirka 5000 lojala kunder, hade en öppningsgrad på hela 78 procent.

Det tycker jag visar att kunderna är glada över att vi är tillbaka.

För att bygga upp det nya Joy har företaget bland annat två personer som tidigare jobbat med inköp på företaget till sin hjälp. Men det är ett gediget arbete som ska göras. Bland annat har teamet tagit kontakt med Joys tidigare leverantörer för att få tillbaka produkter som varit populära.

Först i augusti räknar vi med att ha ett bredare sortiment på plats. Nu är det mest gamla favoriter och sen fyller vi på allt eftersom med sådant vi vet att kunderna gillar, säger Anna Ullman Sersé, och tillägger att företagets sajt den närmaste tiden kommer att få flera uppdateringar.

Nu har Joy dessutom fått en tung investerare i form av Jula med i ägargruppen. Något man tror ska bidra till både ökad omsättning och förbättrade arbetssätt.

Annons

Det finns flera fördelar. Vi har startat om bolaget som en startup och de har mer kompetens inom till exempel logistik och inköp. Sen sitter de på en stor kunddatabas med både Hööks och Jula, där ser vi redan möjligheter till gemensamma erbjudanden. Så det är jättekul att de vill vara med.

LÄS ÄVEN: Jula köper in sig i comeback-kedjan Joy: "Ser stora fördelar"

Hur stor del äger Jula?

Det har vi valt att inte kommentera men det handlar om en mindre del, inte ett majoritetsägande.

En utmaning när det kommer till att starta och bygga upp en ny modebutik, är förstås att veta hur stora mängder varor man ska köpa in. Och det gäller även om det är en ny butik men ett känt varumärke.

"Kommer att dröja till vi har fasta butiker"

Anna Ullman Sersé berättar att Joys e-handel innan konkursen stod för cirka tio procent av försäljningen. Nu gäller det att gå från det till 100 procent e-handel.

Finns det en utmaning i det?

Ja, men där har vi fått ofrivillig hjälp av covid. Många i kundgruppen är vana vid att e-handla.

Planen är att satsa på bra kundservice. Företaget lyfter fram sina kontaktuppgifter tydligt på sajten, och ska redan ha hunnit få en del frågor.

Vi ser på kundservicen som på den gamla tidens butikspersonal och försöker att alltid vara behjälpliga.

Tror du att ni kommer att öppna butiker längre fram?

Det får vi se. Det beror på hur det går. Märker vi att det inte behövs butiker så kommer vi inte att öppna några.

Anna Ullman Sersé kan dock tänka sig att Joy får en fysisk närvaro på exempelvis olika event eller i form av popup-butiker.

Men det kommer att dröja till vi har fasta butiker. Det skulle vara om det verkligen efterfrågas av våra kunder men det är också det enda skälet jag kan se.

Annons