Search
Close this search box.
ANNONS

Jula byter ut E-handeln mot kundklubb?

Jula byter ut E-handeln mot kundklubb?
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Vi var de fรถrsta att luska ut att Jula planerade att stรคnga ner sin e-handel i september. Nรฅgot ni kan lรคsa om i denna artikel ifrรฅn den 17 juni i รฅr. Sedan dess har flera tidningar skrivit om Julas planerade nedstรคngning och Julas e-handel รคr numera ett avslutat kapitel, som planerat.

Jula sjรคlva har รคven en intervju upplagd pรฅ sin sida dรคr de fรถrklarar tankarna bakom detta beslut. Denna kan ni lรคsa hรคr: "Jula slutar med distanshandel".

I intervjun berรคttar de samma sak som de sagt tidigare. E-handeln har inte varit tillrรคckligt lรถnsam och tagit alldeles fรถr mycket resurser som de har velat lรถsgรถra till annat. Deras sida agerar numera katalog, med en inkรถpslista istรคllet fรถr varukorg. Jula vill dock driva trafik till sina butiker via den nya e-handelslรถsa sidan. De sรคger sig รคven vilja satsa pรฅ sociala medier och koppla ihop dem med deras sajt som de fortfarande ska investera i, รคven om det inte kommer att handla om nรฅgon e-handel. Anledningen till att deras e-handel inte lockat tillrรคckligt mรฅnga kunder fรถrklarar Jula med att deras produkter passar bรคst att handlas i butik:

"Vรฅra produkter passar helt enkelt bรคttre att kรถpa pรฅ plats och i dagslรคget finns vi med en butik tillrรคckligt nรคra de flesta i vรฅr mรฅlgrupp. Vi sรคljer mycket stora saker, mindre lรคmpade fรถr frakt osv. Kunden mรฅste kanske รคndรฅ ta sig nรฅgonstans med bil fรถr att hรคmta ut paketet."

I slutet pรฅ Intervjun nรคmner de Jula Klubbย som verkar vara en av de saker de nu lรถsgjort resurser till. Bรฅde Market och Dagens Handel skriver idag om detta lojalitetsprogram. Jula har tydligen stora planer fรถr sin kundklubb som innefattar tvรฅ olika kort. Ett med kredit och ett utan, det utan ersรคtter deras nuvarande Julakort. Fรถretaget hoppas pรฅ att, i slutet pรฅ 2011, ha minst 200 000 lojala kundklubbsmedlemmar. Tanken รคr att de enklare skall kunna fรถlja kundutvecklingen och analysera kรถpmรถnster.

โ€“ Genom arbetet med JulaClub รคr vi รถvertygade om att vi kan vidga vรฅr grupp av trogna kunder. Aktiv kundkommunikation och attraktiva erbjudanden ska gรถra att kunden kรคnner att det alltid รคr vรคrt att gรถra ett besรถk pรฅ Jula, sรคger Joachim Frykberg, marknadschef.

Pรฅ tre รฅrs sikt hoppas de ha 500 000 medlemmar i sitt lojalitetsprogram. Vi รถnskar Jula lycka till med sin e-handelslรถsa hemsida och att de fรฅr sina 200 000 medlemmar innan รฅret รคr slut. Detta kan vara sista gรฅngen vi skriver om Jula sรฅvida de inte bรถrjar med e-handel igen.

Dela artikeln: