Search
Close this search box.
ANNONS

Julens bedrägeritrender - bluff-sms och falska nätbutiker: "Trovärdiga"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

AI-genererade nätbutiker ökar.

ANNONS

Black Week och julhandeln är i full gång. Ett ypperligt tillfälle för nätbedragarna att lura julstressade konsumenter som sitter och väntar på paketleveranser i drivor.

LÄS ÄVEN: Från depp till pepp – årets julhandel på nätet kan nå toppåret 2021

Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet” blev fler än hälften av svenskarna utsatta för bluff-mejl och bluff-sms under förra året. Och fenomenet med falska leveransmeddelanden via sms och e-post ökar i takt med att julen närmar sig.

Något som nu får Internetstiftelsen att gå ut med en varning till alla e-handlande konsumenter.

Just att många faktiskt väntar på riktiga leveranser ökar risken att bli lurad. Att flera säkert upplever allmän julstress gör inte saken bättre. Men det gäller att inte sänka garden, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, i en kommentar.

Kapar ditt konto

Syftet med de falska leveransmeddelandena är att lura mottagaren på pengar, kapa deras konton eller stjäla personliga uppgifter. Men det finns fler tillvägagångssätt för bedragarna att lyckas med detta.

Enligt Internetstiftelsen sker en stor del av alla kortbedrägerier i falska nätbutiker. Sajter som är designade för att du ska tro att du handlar i en äkta butik, men där du i själva verket blir av med dina kortuppgifter.

Under hösten har vi dessutom sett exempel på flera falska nätbutiker som är AI-genererade. Precis som tidigare luras du att tro att du är inne på en äkta nätbutik, men med hjälp av AI gör bedragarna sidorna mer trovärdiga, säger Björn Appelgren.

Experten Björn Appelgrens fem tips för att inte bli lurad i julhandeln:

1. Om du ser en annons eller ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant ska en varningsklocka ringa hos dig. Och kontrollera noga att du är på rätt webbplats när du näthandlar.

2. Klicka inte på länkar som kommer i sms eller mejl, framförallt om du inte har förväntat dig få meddelande från den påstådda avsändaren. Dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp.

3. För aldrig över pengar, eller dela med dig av betalkortsuppgifter eller lösenord till någon som tar kontakt med dig via telefon, sms eller mejl.

4. Lita aldrig på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.

5. Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet och kontrollera ifall några köp eller kontantuttag har gjorts. Och om någon har handlat med ditt kort, gör en polisanmälan.

Dela artikeln: