Julhandeln redan i full gång – Black Week viktigare än någonsin

Var tredje tänker bara köpa saker de har råd med.

Årets julhandel på nätet väntas nå samma nivå som toppåret 2021. För många svenskar är klappjakten också redan i full gång. Åtminstone om man ska tro en ny undersökning från Klarna där drygt var tredje konsument säger att de började med sina inköp i september/oktober.

LÄS ÄVEN: Från depp till pepp – årets julhandel på nätet kan nå toppåret 2021

Annons

Samtidigt uppger 30 procent att de kickade igång julhshoppingen under första halvan av november. Många är alltså ute i god tid och snart drar den stora rea-festen igång.

Och Black Week ser ut att få en ännu större betydelse i år, mycket tack vare de rådande ekonomiska förutsättningarna. Sex av tio svenskar vet antingen med sig, eller tror att de kommer att handla under årets Black Week.

Att passa på att göra planerade inköp, snarare än att impulsshoppa, är ett jättebra sätt att ta tillvara på Black Friday och Black Week, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, i en kommentar.

Smarta verktyg - smarta beslut

Enligt Klarna planerar lite mer än hälften av de tillfrågade att använda rean för att göra köp som man skulle ha genomfört oavsett, för att få ett lägre pris. Vilket är en tydlig ökning från 2022 då endast 36 procent hade motsvarande inställning till Black Week.

Ytterligare tecken på att fler konsumenter har en mer genomtänkt strategi till reaveckan är att 38 procent säger att de endast kommer att köpa saker som de faktiskt har råd med. Sju av tio tänker passa på att köpa dyrare saker, som till exempel elektronik, smycken och möbler.

En av fem tror även att AI-verktyg kan vara till nytta för att minska sannolikheten för impulsköp och istället ta mer genomtänkta beslut.

Det är glädjande att så många svenskar går in med en medveten strategi inför årets julhandel, där man planerar i förväg, upprättar en budget och använder smarta verktyg för att anpassa sig efter det rådande ekonomiska läget, säger Jesper Eriksson.

Annons
Annons