Julprognosen negativ för första gången – “en stabilisering”

E-handeln backade med 5 procent.

Postnords rapport E-barometern är nu släppt för det tredje kvartalet och e-handeln fortsätter att dala. Minskningen under Q1 och Q2 var dock 8 procent medan det under det tredje kvartalet rapporteras om ett tapp på fem procent.

Och Postnord vill inte se det som en negativ utveckling.

Annons

Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.

Postnord konstaterar samtidigt att nätapoteken gått lysande och ökar med nio procent. Drabbade branscher är dock till exempel dagligvaror på nätet, när kunderna istället vänt sig offline.

Över 8 miljarder

Prognosen för julhandeln är för första gången även den negativ. Men Postnord trycker återigen på tiden före pandemin.

Den håller sig dock fortfarande över 8,4 miljarder kronor där den låg innan pandemin år 2019. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2380 kronor per person, skriver fraktbolaget.

Enligt Postnord så är det många konsumenter som kommer att handla under Black Week, då man är mer prismedveten och hoppas göra en extra bra deal. Var tredje konsument planerar att handla under Black Week.

Det finns alltid ett intresse hos konsumenterna av låga priser. Nedgången i e-handeln har medfört att vissa e-handlare sitter på stora varulager vilket i sin tur kan tala för bra erbjudanden till konsumenter. Hur mycket e-handlarna är beredda att rabattera sina varor och bjuda upp till köpfest, återstår att se, säger Mathias Krümmel.

Utvecklingen per e-handelsbransch:

  • Apoteksvaror 9 %
  • Kläder & skor 1 %
  • Byggvaror 0 %
  • Sport & fritid -1 %
  • Möbler & heminredning -3 %
  • Böcker & media - 9%
  • Dagligvaror -9 %
  • Hemelektronik -10%
  • Barnartiklar & leksaker -27 %

Källa: PostNord E-barometern, Q3 2022

Annons

 

Annons