En helt ny app.
En stor del av Tiktoks framgångar har som bekant alltid byggt på musik. Det har gjort att plattformen har blivit allt viktigare som marknadsföringskanal för skivbolag och artister. Nu tar Tiktok nästa självklara steg: de lanserar en egen Spotify-utmanare.
Tiktok Music, som tjänsten heter, är en fristående app som kräver en betalprenumeration för att använda. Det kommer alltså inte att finnas annonser i tjänsten (inte till att börja med åtminstone). Redan från start så har tjänsten avtal med de tre stora skivbolagen i världen, Universal Music Group, Warner Music Group och Sony Music.
Självklart kommer det att finnas tajt koppling till Tiktok. Användare kan koppla sitt Tiktok-konto med den nya tjänsten och på så sätt enkelt spara ned och lyssna på de låtar som trendar på plattformen. Tiktok beskriver appen som en "social musikströmningsapp", så det kommer att finnas sociala inslag i tjänsten.
Vi är glada över att introducera Tiktok Music, en ny slags tjänst som kombinerar Tiktoks styrka att upptäcka ny musik på Tiktok med strömingstjänst som är ”best in class”, säger Ole Obermann, Global head of music business development på Tiktok i ett uttalande.
Det är inte Tiktoks första försök att ta upp konkurrensen med Spotify och de andra strömningstjänsterna. Tikok har haft tjänsten Resso ett tag. Men den har aldrig riktigt lyft och när den nya tjänsten nu får samma namn som "moderappen" så visar det att Tiktok har betydligt större ambitioner den här gången.
Vi i Sverige får dock hålla oss till tåls ett tag till. Ja, större delen av världen, faktiskt. Till att börja med släpps Tiktok Music bara i Brasilien och Indonesien.