JYSK:s svar på anklagelsen om rea-fusk: ”Är Konsumentverkets ord”

"Har gjort en stor uppdatering av vår plattform".

I dag kom beskedet att Konsumentverket belägger sex företag med vite, då man ansett att de fuskat med priser under höstens reaperiod.

Vi hörde av oss till Mio och Jysk och de sistnämnda verkar inte helt nöjda över Konsumentverket, framför allt inte med deras formulering om fusk.

Annons

Först vill jag bara säga att ”reafusk” är Konsumentverkets ord i sin nyhetsartikel. Men det som föreläggandet gäller är att de anser att vi brutit mot prisinformationslagen som säger att man ska vara transparent med varans lägsta pris de senaste 30 dagarna, säger Sandra Martinsson, kommunikationschef för Jysk, till Ehandel.

Huruvida man anser att myndigheten har rätt i sin bedömning eller ej, samt om man kommer att överklaga, får vi dock inte svar på i dag.

Vi fick Konsumentverkets beslut igår under eftermiddagen och sätter oss nu in i vad den innebär. Innan vi har gjort det är det svårt att svara på dina övriga frågor. Det vi kan säga just nu är att vi sedan Konsumentverkets granskning i höstas har gjort en stor uppdatering av vår plattform och att vi visar 30-dagarspriset på samtliga produkter, säger Sandra Martinsson.

Mios svar kommer under eftermiddagen, så håll utkik här på Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Myndigheten slår mot Mio och Jysk - anklagar jättarna för rea-fusk

LÄS ÄVEN: Mio:s VD om påstådda rea-fusket: "Blir ett missförstånd"

Annons