Search
Close this search box.
ANNONS

Kampanjen blev viral - nu tar de tillbaka allt: "Ber om ursäkt"

Estrids syrliga PR-kupp uppskattades inte av den globala jätten
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Brevet från jättens juridiska team fick rakhyvelssensationen att backa.

ANNONS

I början av november rapporterade vi om hur det svenska rakhyvelsfenomenet Estrid tog strid mot Gillette i en uppmärksammad kampanj. Anledningen var att domänen Estrid.nl ledde till Gillette Venus brittiska sajt - och här såg Estrid sin chans.

De startade en PR-kampanj på Instagram, som snabbt blev viral. Där antydde man att det var Gillette själva som helt enkelt såg Estrid som ett hot och passat på att lägga beslag på domänen.

Vi fick nyligen veta att Estrid.nl köptes av "någon" för att omdirigera kunderna till Gillette Venus hemsida. Först blev vi lite irriterade. Estrid är vårt namn trots allt, inte ert. Men med lite eftertanke blev vi både förtjusta och väldigt smickrade, skrer de och fortsatte:

Ni äger 73 procent av hårborttagningsmarknaden, så det finns väl ingen anledning att vara oroliga för lilla Estrid. Så till den som köpte upp Estrid-domänen (vem som än gjorde det), det gjorde ärligt talat vår dag.

Det här fick också flera kunder att rikta sig direkt till den globala jätten på deras sociala medier och översvämma dem med kritiska, och sarkastiska, kommentarer.

Vi bestämde oss för att undersöka saken och kunde konstatera att mycket tydde på att det inte var Gillette som låg bakom kuppen. Det kunde förstås inte helt uteslutas att de, eller ägaren Procter & Gamble, var upphovsmakarna. Men det såg i alla fall inte ut så. Vi sökte dem även, men fick aldrig något svar.

Efter Estrids PR-kampanj pekade plötsligt domänen om till en sajt med en förklaring av begreppet "jumping to conclusions", alltså att dra förhastade slutsatser.

"Vill ta tillbaka vårt påstående"

Nu har dock följetången tagit en ny vändning. Estrid har nämligen dragit tillbaka det man tidigare sagt, efter att Procter & Gambles juridiska team hört av sig.

Till vårt community: Procter & Gamble/Gillettes juridiska team har skickat ett brev till oss. Efter ytterligare granskning vill vi ta tillbaka vårt tidigare påstående att det var Gillette som köpte och pekade om domänen till deras sajt. Som ett litet, fristående varumärke vill vi inte gå i konflikt med dem. Vi ber så mycket om ursäkt till deras fina ledning. Vi hoppas att alla har en bra dag, skriver Estrid på Instagram.

Det är också till det här inlägget som domänen numer pekar. Vem, eller vilka, som låg bakom den får vi kanske aldrig veta.

LÄS ÄVEN: Estrid i domändrama – kunder skickas till Gillette

Dela artikeln: