Vad är då Popular products? En dedikerad yta i Googles sökresultat där produkter samlas i ett rutnät eller i en karusell, men som inte är ett betalt utrymme.
Vi ser att Google Popular Products fungerar som ett slags 'organisk shoppinghylla', där relevans och kvalitet på produktdata väger tyngre än klickbudget, berättar Jorge Castro på Growth Marketing.
Det är alltså ungefär samma slags funktionalitet som vi har vant oss vid högst upp i sökresultatet när man googlar produkter eller gör sökningar med hög köpintention. Men den stora skillnaden är att man som e-handlare inte behöver betala för att synas.
Däremot krävs ett tekniskt förarbete. Det handlar om att synka strukturerad data, så kallad schema.org, på produktsidor med en korrekt och innehållsrik produktfeed i Googles Merchant Center.
E-handlare som vill synas här måste tänka som om de byggde sin egen produktkatalog för Google – tydliga attribut, korrekt GTIN, kvalitativa bilder och framför allt ett produktnamn som speglar vad människor faktiskt söker efter," säger Jorge.
Annonser (överst) och Popular products i Googles sökresultat
Google riktar också blickarna allt mer mot den största konkurrenten kring produktsökningar, åtminstone i USA.
Vi märker att Google alltmer kopierar Amazons logik, där relevans, pris och fullständig information avgör vilken e-handlare som får förstaplats. Det är inte längre tillräckligt att bara ha en bra sajt – du måste mata Google med rätt data.
Som regeln allt oftare är när det kommer till att synas i sökresultatet så handlar det med andra ord om att använda Googles egna shoppingfunktioner så mycket som möjligt. Om man så vill: betala för synlighet på det sättet.
Men vad ska man då tänka på för att ha chans att synas i Popular Products? Jorge Castro ger några konkreta saker att tänka på:
- Aktiverad Free Product Listings i Google Merchant Center
- Fullständig och uppdaterad produktdata, inklusive GTIN, lagerstatus och leveransinformation
- Optimerade produktnamn och beskrivningar med relevanta sökord
- Bildkvalitet och variation, gärna med både produkt- och miljöbilder
- Prisstrategi, särskilt om produkten säljs av flera återförsäljare
Som vanligt kan kan Google ändra på förutsättningarna ganska snart igen, men just nu är det här en chans för ytterligare synlighet för e-handlare i sökresultatet vid sidan om att köpa annonsplats.