Kända influencern döms för sponsrade inlägg: ”En viktig signal”

Patent- och marknadsöverdomstolen gick på KO:s linje.

Dom har fallit i det så kallade Kissie-målet. Bloggaren och influencern Alexandra Nilsson, vd och grundare av Alexandra Media, förbjuds av Patent- och marknadsöverdomstolen att göra reklam i sociala medier utan en tydlig reklammarkering.

Målet gällde tre inlägg där Alexandra Media gjorde reklam för ett företag, som handlade om att sälja mobiltelefoner. Konsumentombudsmannen tyckte att inläggen inte var tillräckligt tydliga med att det rörde sig om ett betalt samarbete. Att texten ”i samarbete med” inte var eller är tillräcklig. Det är heller inte tillräckligt att en reklammarkering endast förekommer endast i slutet av inlägget. Det anmärktes också på för liten text och svag färg.

Annons

Patent- och marknadsöverdomstolen går alltså på KO:s linje. Däremot frias företaget Tourn Media. Domstolen menar att de inte har något ansvar för att inläggen inte var tillräckligt tydligt reklammarkerade.

Vi är nöjda med att domstolen skärper kraven på tydlighet när det gäller reklammarkering. Det är en viktig signal för alla influencers och företag som gör reklam i sociala medier. Men vi är besvikna på att domstolen inte anser att ansvaret ska delas med agenturen som förmedlat uppdraget till Alexandra Media, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett uttalande.

Annons