Kappahl får ny betallösning: ”Väl rustade för nya köpbeteenden”

Modebolaget ska anställa ett 20-tal personer inom it.

I början av augusti rapporterade Ehandel att Kappahl byter logga och visuell identitet. Företaget beskrev det som början på en ny varumärkesstrategi. Och nu är det fler förändringar på gång.

I ett pressutskick på tisdagen berättar bolaget att det nu även satsar på vad de kallar för en digital förändringsresa. Kappahl investerar därför 200 miljoner kronor i en omfattande digital omgörning.

Annons

Med hjälp av Microsoft Dynamics 365 och den strategiska plattformen Azure ska ”grunden läggas för nya affärer och framtidens kundupplevelse i både fysiska och digitala säljkanaler”, enligt pressmeddelandet.

Kappahl får genom satsningen ett affärssystem i molnet – med en integrerad kassa och betallösning för både fysiska butiker och e-handeln. Det framgår dock inte vad det rör sig om för betalsystem.

Om ett par år kommer Kappahls affärsstöd ligga i absolut framkant i vår bransch och bidra till att skapa inspirerande kundmöten varje dag, kommenterar Kappahls vd Elisabeth Peregi, i pressmeddelandet.

Ska nyrekrytera

Hela nya varumärkesstrategin uppges också syfta till att skapa ett mer värdegrundat varumärke.

Investeringen vi gör är direkt kopplad till vår affärsplan och blir viktig för totalupplevelsen av Kappahl. Vi blir väl rustade att möta kundens nya köpbeteenden i alla kanaler och för tillväxt utanför vår befintliga affär, kommenterar Elisabeth Peregi.

Under de närmaste åren ska bolaget kontinuerligt investera i ny och/eller uppdaterad it-struktur. Målet är att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten ”med ett mer kundcentrerat affärsstöd och snabbrörligare affärsutveckling”, framgår det.

Moderna verktyg och processer ger förutsättningar för Kappahls affärsutveckling. Vi förstärker vår IT-organisation och rekryterar ett 20-tal tjänster, allt från utvecklare och lösningsarkitekter till projektledare med fokus på att knyta ihop IT och verksamhet. Det kommer bli en fantastisk utvecklingsresa att vara del av, kommenterar bolagets CIO Johanna Nordholm i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN: Modekedjan byter logga – här är nya profilen: ”Startar en ny fas”

Annons

Annons