Kappahl om interna konkurrensen: ”Finns utrymme för båda”

"Mycket positivt respons".

Kappahl meddelade under förra veckan att de nu lanserar ett nytt varumärke för barnkläder, som ska vara fritt från könsstereotyper. Det ska dessutom endast innehålla material från mer hållbara källor. Och intresset för satsningen har varit stort.

Vi har fått otroligt mycket positiv respons från många olika håll. Många upplever att vi med varumärket Minories fyller ett hål på marknaden och erbjuder ett modernt, mer hållbart barnkoncept med högt prisvärde, säger Desiré Westerberg, Vice President Business Unit Kids på Kappahl, till Ehandel.

Annons

Modekedjan har sedan tidigare varumärket Newbie, men Kappahl ser inga risker att det blir en intern konkurrens där det ena varumärket äter upp det andra.

Newbie och Minories vänder sig till olika målgrupper och skiljer sig åt i stil, därav ser vi att det finns ett utrymme för båda dessa varumärken på marknaden, säger Desiré Westerberg.

Vad är skillnaderna?

Uttrycket och stilen skiljer sig väldigt mycket åt mellan Newbie och Minories. Minories erbjuder ett mer lekfullt och grafiskt uttryck med ett tydligt statement: Vänlighet är en superkraft och könsstereotyper är supertråkiga! Print och mönsterbild är viktiga för konceptet och hela konceptet tar sig utgångspunkt i att barn ska få vara barn.

Hållbarhetsaspekten är en hygienfaktor och viktig för båda våra varumärken, där både Newbie och Minories erbjuder plagg som håller över tid och i mer hållbara material. Med Minories har vi påbörjat Kappahls arbete med att bli än mer transparenta, genom att det på vår hemsida finns information om hos vilken leverantör varje plagg är tillverkat.

Kappahl har, precis som de flesta modekedjor, fått slita ont under pandemin samtidigt som en tillväxtfas nu står för dörren. Här kommer utvecklingen av de egna varumärkena att spela en nyckelroll.

Vi måste hela tiden ha örat mot marken och lyssna på och förstå våra kunders behov och drivkrafter för att på så sätt möta våra kunders behov med vårt totala kunderbjudande. Det innebär att vi ständigt ser över vår varumärkesportfölj, säger Desiré Westerberg.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!