Kastade aldrig mobilen i sjön – Elgiganten fälls för reareklamen

"Detta är särskilt allvarligt".

En reklamfilm för Elgigantens sommarrea fick fem privatpersoner att reagera och anmäla den till Reklamombudsmannen. Anledningen? En ung kvinna på en brygga försöker leta täckning till sin mobil samtidigt som en speakerröst säger "Dags att byta?", innan hon vänder på telefonen och avslöjar en sprucken skärm, drar ur sladdarna till hörlurarna och säger "oops".

Oansvarigt, menar anmälarna som tycker att det visar hur någon gör sig av med sin mobiltelefon genom att slänga den i sjön och i samma veva uppmana ungdomar att göra på samma sätt.

Annons

Det var dock bara en liten detalj.

Ingenstans kastar eller slänger hon mobiltelefonen i vattnet och någon sekvens där mobiltelefonen hamnar i vattnet förekommer inte i reklamen, svarar Elgiganten i sitt yttrande.

Däremot ger man anmälarna rätt i att det kan tolkas som att mobilen hamnade i sjön i nästa steg.

Avsikten med den avslutande sekvensen att visa på kvinnans önskan att byta ut den icke-fungerande mobiltelefonen. Sekvensen är därför avsedd att på ett humoristiskt men samtidigt subtilt sätt förmedla kvinnans inre dialog när hon i frustration över den dåliga funktionen hos mobiltelefonen vill göra sig av med den och kanske föreställer sig att hon ”tappar den i sjön”.

Elgiganten menar därför att reklamsnutten inte alls bryter mot några regler, särskilt inte då det finns ett inslag av humor.

Genomsnittskonsumenten förstår att reklamen syftar till att uppmärksamma annonsörens sommarrea genom att förmedla känslan av frustration över att ha en gammal mobiltelefon som inte fungerar och en önskan om att byta till en ny. Annonsören är därför övertygad om att genomsnittskonsumenten uppfattar det humoristiska inslaget och inte ser reklamen som en uppmaning att kasta gammal elektronik i sjön eller havet, skriver kedjan.

"Inte en olyckshändelse"

Så vad säger Reklamombudsmannen? Trots att mobilen aldrig kastades i sjön går man på anmälarnas linje och menar att det tolkas på detta sätt.

Enligt nämnden är uttrycket ”oops” ett i populärkulturen etablerat sätt att förmedla att en handling inte är en olyckshändelse. Att uttrycket ”oops” föregås av att kvinnan tittar över axeln och ler, tillsammans med omständigheten att kvinnan kopplar ur hörlurarna ger sannolikt en genomsnittskonsument intryck av att kvinnan slänger mobilen i vattnet för att sedan skaffa en ny.

Annons

RO understryker även hur skadligt det kan vara med elavfall som inte tas om hand på rätt sätt och menar att reklamen antyder nedskräpning av naturen.

Detta är särskilt allvarligt i ett sammanhang där en ungdom förekommer i framställningen. Nämnden finner därför sammantaget att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar samt uppmuntrar beteende som är olagligt eller på annat sätt förkastligt från allmän synpunkt. Reklamen strider därmed mot artikel 1 andra stycket och artikel 2 tredje stycket i ICC:s regler.

Annons