Search
Close this search box.
ANNONS

Kategoriseringen en viktig del i Bokus arbete

Kategoriseringen en viktig del i Bokus arbete
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

En liten skรคrm och ett stort utbud รคr nรฅgot mรฅnga e-handlare brottas med. Nรคtbokhandeln Bokus รคr en av dem och man jobbar hรฅrt med att kategorisera och tagga produkterna i butiken. Nรฅgot som i slutรคndan fรถrhoppningsvis ska ge nรถjdare kunder och รถkad fรถrsรคljning.

ANNONS

Kategorisering och taggning av sortimentet รคr ofta en viktig del i arbetet fรถr mรฅnga e-handlare, sรคrskilt om man som nรคtbokjรคtten Bokus har miljontals titlar i sin butik.

I en intervju med tidningen IDG berรคttar Henrik Svensson, fรถrsรคljningschef pรฅ Bokus, hur man jobbar fรถr att sรฅvรคl navigation som merfรถrsรคljning ska bli sรฅ bra som mรถjligt.

โ€“ Det รคr helt avgรถrande fรถr oss att lyckas med kategorisering och taggning. Vรฅr stora utmaning รคr att vi har ett enormt utbud och som alla e-handlare en begrรคnsad yta att visa upp det pรฅ. Det finns ju bรถcker om allt. Vรฅr fรถrdel รคr att vi kan sรคlja extremt smala bรถcker. Men dรฅ gรคller det att man ska kunna hitta dem snabbt och enkelt. Vรฅr utmaning รคr att vara bรฅde smala och breda samtidigt, sรคger Henrik Svensson.

Jobbar med egna kategorier

Bokus jobbar frรคmst med sรฅ kallad automatiserad kategorisering dรคr de hรคmtar produktinformation frรฅn olika datakรคllor i bokbranschen. Men man jobbar รคven med egna kategorier som ska gรถra det lรคttare fรถr kunderna att hitta vad de sรถker.

โ€“ Nรฅgra exempel รคr att vรฅra kunder vill kunna filtrera pรฅ bรถcker under 100 kronor, bรถcker med recension eller vilka bรถcker som รคr bokningsbara och det รคr inget vi fรฅr per automatik. Dรฅ gรคller det att ha ett e-handelssystem med stรถd fรถr att automatisera kategoriseringen utifrรฅn fรถrutbestรคmda regler.

Henrik pรฅpekar dock att det finns en risk med att en vara hamnar i allt fรถr mรฅnga kategorier. Men i de flesta fall รคr det en fรถrdel eftersom alla kunder har olika sรคtt att hitta fram till en viss bok. Det gรคller dock att vara tydliga i sajtstrukturen sรฅ att kunderna fรถrstรฅr hur de har hamnat dรคr de รคr.

โ€“ En effektiv kategorisering kan anvรคndas som en konkurrensfรถrdel och fรฅ vรฅra kunder att bli bรฅde nรถjdare och handla mer och oftare. Om man blickar tillbaka hade det varit bra fรถr oss att fรฅtt ut fรถrbรคttringar kring vรฅr kategorisering och taggning snabbare. Man kan sitta lรคnge och fรถrsรถka anpassa en sajt till hur man tror att kunderna vill ha det, men det kan ibland vara vรคldigt svรฅrt att fรถrutse hur kunderna vill hitta en speciell produkt, sรคger Henrik Svensson.

Mycket att lรคra av fysiska butiker

I framtiden tror Henrik att kunderna sjรคlva kommer att tagga och kategorisera produkter och tjรคnster i en allt stรถrre utstrรคckning. Det samtidigt som det dyker upp allt smartare tjรคnster och bรคttre it-stรถd fรถr komplementkategorisering, till exempel baserat pรฅ vad besรถkarna verkligen gรถr.

Henrik sรคger ocksรฅ att รคven om e-handeln kommit lรฅngt, sรฅ har den fortfarande mycket att lรคra av fysiska butiker som funnits lรคnge och lรคrt sig hur det kan lรถna sig att kombinera olika kategorier fรถr merfรถrsรคljning. Men รคven hur viktigt det รคr med sjรคlva kategoripresentationen.

โ€“ Att placera mjรถlken lรคngst in i butiken och godiset och lockvaror vid kassan, till exempel. Pรฅ webben ser vi till exempel fortfarande ofta en kategorisering utifrรฅn bokstavsordning, men det รคr ju ofta helt ologiskt fรถr kunderna, sรคger Henrik Svensson.

Kรคlla: IDG

Dela artikeln: