Katshings framgång stavas dropshipping

Katshing har omkring 1300 mobiler, surfplattor och tillbehör i sitt sortiment, men de har inget lager. I stället dropshippar de allt direkt från distributör till slutkund. En modell som gör att de i stället kan lägga all sin krut på bra service och hitta nya kunder.

Vi har tidigare skrivit om dropshipping och hur det kan vara en lönsam modell för vissa e-handlare. För tidningen Entreprenör berättar E-handelsföretaget Katshing hur de valt att använda sig av dropshipping och rationaliserat bort både lager och distribution. Något som gör att de i stället kan lägga mer tid och kraft på att ge god service och hitta nya kunder.

– För oss innebär det att vi både kan ha ett brett sortiment med populära produkter men också erbjuda varor som inte säljs så ofta. Allt utan att ta någon egen ekonomisk risk, säger företagets vd Hans Jochens.

Annons

Katshing har i snart tio år sålt telefoner, tillbehör och mobilabonnemang. De senaste fem åren har man utsetts till årets webbutik för mobiler, och de har även prisats för sitt goda kundbemötande och för sin användarvänlighet ett flertal gånger.

– På det här viset kan vi fokusera på att ge kunderna bra service. Vi lägger mycket tid på att vara uppdaterade och pålästa om de produkter vi säljer, både på hemsidan och i vår kundtjänst, säger Hans Jochens.

Skickas från distributör till kund

Katshing har omkring 1300 mobiler, surfplattor och tillbehör i sitt sortiment. Men de har som sagt inga produkter alls på lager. När en kund handlar hos Katshing går beställningen i stället direkt till distributören där varan förpackas, och sedan skickas direkt till kunden. Ofta samma dag.

Försäljningen registreras hos Katshing som skickar ut en faktura till kunden. Fakturor, returer och byten hanteras däremot av Katshings egen kundtjänst.

– Vi skulle kunna köpa in mobiler till lägre pris än våra distributörer, men det skulle samtidigt innebära en alldeles för stor ekonomis risk för oss. En risk vi inte är villiga att ta. Ett eget lager skulle kräva avsevärt större försäljningsvolymer, större lokaler och mer personal, säger Hans Jochens.

En av få i Sverige

Att Katshing använder sig av dropshipping är en del av förklaringen till deras framgång säger Hans Jochens. I Sverige är Katshing en av få som använder sig av dropshipping fullt ut, men i USA där långa avstånd och många enmansföretag drivit på utvecklingen är modellen vanligare.

Annons

– De flesta svenska e-handlare har dropshipping som ett komplement till ett eget lager. Detta passar inte alla, någonstans går det ju en brytpunkt när den här typen av distributionslösning blir lönsam. Vilket har att göra med vad och hur mycket man säljer och vilken säkerhet man vill ha, säger Hans Jochens.

Men om man väljer att dropshippa gäller det enligt Hans att hitta en balans mellan storleken på sortimentet och möjligheten att behålla lönsamheten. Det är lätt att man rycks med och skyltar med ett för stort antal produkter i sin nätbutik. Särskilt om distributörerna har ett stort utbud av produkter.

– Var gränsen går kan bara den enskilde handlaren avgöra. Det är bra att komma ihåg att ju fler produkter man väljer att dropshippa desto mer ökar man sin arbetsbörda.

 

Källa: Entreprenör

Annons