Ekonomin i Kina går på högvarv, och så gör även landets e-handel. Det har tidigare rapporterats om att Kina kommer att passera USA och stå för den största säljvolymen på nätet i världen år 2015.
Nu verkar det som att det kommer att ske tidigare än så. Enligt en sammanställning av kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group kommer det att hända redan under 2013. Alibaba räknar med att landets e-handel kommer att nå 265 miljarder dollar under året. Att jämföra med USA som kommer att landa runt 230 miljarder dollar.
Analysföretaget Macquarie Equities Research förutspår en lite annorlunda utgång. De tror att Kina kommer att se en tillväxt på 35 procent under året, och landa på 258 miljarder dollar under 2013. E-handeln i USA kommer att precis som 2012 växa med 15,8 procent, och landa på 261 miljarder dollar.
Alltså precis före Kina, men redan 2014 kommer Kina att passera tack vare en högre tillväxttakt tror Macquarie Equities Research.
Investerare öser in pengar
Den kraftiga tillväxten för Kinas e-handel gör att investerare närmast slänger pengar efter landets e-handelsföretag. Som exempel har vi Alibaba Group som just nu har bett om ett lån på åtta miljarder dollar.
Men att investerare är villiga att ösa in pengar i e-handeln ska inte bara vara positivt. Enligt en artikel på nyhetssajten Internet Retailer spekuleras det i att det kommer att leda till en vinst-dödande prispress och dyra expansioner.
Till skillnad från Alibaba Group som går med vinst, ska det finnas många aktörer på marknaden som gör precis tvärtom. De visar en enorm tillväxt men också stora förlustsiffror med devisen, tillväxt är allt, lönsamhet kommer sen.
Groupon-kloner försvann
Det verkar helt enkelt som att det just nu pågår ett race för att ta marknadsandelar, och många förväntar sig inte att visa lönsamhet de närmaste åren. Något som lett till att en hel del har fått slå igen butiken i förtid. Särskilt tydligt har det varit bland landets alla Groupon-kloner.
Under 2010 fanns det drygt 5 200 stycken, men i slutet av 2011 fanns det mindre än 3 000 kvar. Enligt Peggy Yu Yu, verkställande ordförande i kinesiska e-handelsföretaget Dangdang som börsnoterades under 2010, är många kinesiska nätbutiker med stöd av riskkapital villiga att offra vinst mot marknadsandelar.
– Före och efter Dangdangs börsintroduktion fanns det en enorm tillströmning av miljarder dollar till B2C-segmentet i Kina. Att sälja till, eller under självkostnadspris blev ett enkelt sätt för vissa företag att pumpa upp försäljningen, säger Peggy Yu Yu.
Andra källor: ReadWrite