Search
Close this search box.

Sponsrat Innehåll

Kinesiska lyxshoppingtrenden – när slår den igenom i Sverige?

Kina har länge varit drivande när det gäller nya e-handelstrender. Och i öst har lyxshopparna nu anammat en helt ny vana – det visar en rapport från FIS Worldpay och Vogue Business.

I rapporten framgår tydligt att de e-handlare som vill locka lyxshopparna måste leva upp till de högt ställda kraven som den kräsna målgruppen har.

Sömlösa köpresor som görs möjliga genom multikanalsfokus och flexibla betallösningar är ett måste för att er e-handel ska göra de allra mest köpstarka till trogna och återkommande kunder.

Men en annan tydlig trend uppenbarade sig också i rapporten: De kinesiska lyxshopparna har ett tydligt favoritbetalsätt när de köper sina exklusiva varor.

Hela 74 procent av de tillfrågade från Kina väljer att betala med digitala plånböcker om möjligheten finns. Det gör betalsättet till det överlägset mest populära i öst. Motsvarande siffra i Storbritannien och USA är till exempel bara 10 och 11 procent.

I väst är det istället kreditkortet som fortfarande står sig starkt som betalsätt. Men givet hur Kina har drivit på utvecklingen i e-handeln, framför allt från pandemin och till idag, är det nog bara en tidsfråga innan de digitala plånböckerna blir allt mer efterfrågade även i Sverige.

Och för de e-handlare som då vill hänga med och omvandla köparna till trogna kunder är det viktigt med en betallösning som erbjuder digitala plånböcker som betallösning. För hela 40 procent av de tillfrågade i undersökningen skulle antingen hoppa av köpresan, eller betala och aldrig återvända, om deras önskade betalsätt inte presenterades i checkouten.

Den målgrupp som handlar flest lyxprodukter är idag mellan 25-45, då de är betydligt mer köpstarka än både ungdomar och pensionärer. Men i takt med att en ny digital generation växer upp kommer e-handlare att behöva kalibrera sina köpupplevelser efter deras önskemål.

Med Worldpay kan alla e-handlare erbjuda hundratals betalsätt och valutor, så att ni ökar chansen att knyta till er trogna kunder.

Läs mer om hur Worldpay kan ge er rätt förutsättningar för framtiden här!