Kitch’n fälldes – visade upp ett pris som man aldrig haft

"Kan ha varit svårtolkad och motsägelsefull i vissa avseenden".

Att välja rätt bilder till sina kampanjer är viktigt. De måste hänga ihop med annonsens budskap, för att inte vilseleda konsumenten. Det här är förhoppningsvis inget revolutionerande, men en liten påminnelse för ibland misslyckas även den bästa.

Nyligen fälldes bland annat köksföretaget Kitch'n för just det här. Företaget använde sig av en bild på några tallrikar, som man har i sitt sortiment, i en kampanj. På bilden skrev man att det var rea, men det visade sig att tallrikarna på bilden inte ingick i rean.

Annons

Misstaget anmäldes till Reklamombudsmannen, och anmälaren skrev följande:

Företaget fick produkten att se ut som att den ingick i den aktuella klubbkampanjen. Gemene man skulle kunna tro att produkten ingår i den aktuella rabatten, men produkten är inte rabatterad.

När kunden klickade vidare sig till kampanjen var den första produkten sänkt från 3199 kronor till 2239 kronor. Men Kitch'ns " ordinarie pris visade sig vara påhittat.

Produkten har heller aldrig kostat 3199 kronor, som det står på produkten. Enligt Prisjakt har produkten som max kostat 2499 kronor, fortsätter personen i sin anmälan till RO.

Kitch'n svarar att man kan förstå att den aktuella kampanjen "kan ha varit svårtolkad och motsägelsefull i vissa avseenden".

Vi strävar alltid efter att följa de lagar och regler som gäller. Vi har därför redan nu sett över all sin kommunikation och följande åtgärder kommer att utföras. All kommunikation om ordinarie priser i anslutning till "Vårt pris"-produkter kommer att tas bort.

Reklamombudsmannen konstaterar att prismissen, där det ordinarie priset inte har använts av företaget tidigare, är ett faktum. Kitch'n har erkänt att informationen inte stämmer. Därför är reklamen vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Annons
Annons