Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Kjell & Companys e-handel bakom rekordresultat

Kjell & Companys e-handel bakom rekordresultat
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Flera tidningar rapporterar att Kjell & Company gรถr kanonresultat. Kedjan som har 66 butiker samt e-handel รถkade sin fรถrsรคljning med 19 procent fรถr helรฅret 2012. Pรฅ en ganska tuff marknad รถkar fรถretaget bรฅde resultat och fรถrsรคljning. Den nya e-handeln visar dock andra siffror, รคnnu bรคttre siffror.

ANNONS

Kjell & Company รคgs till stor del av Hakon Invest som hรคromdagen slรคppte sitt bokslut. Hemelektronikkedjan som primรคrt krรคnger tillbehรถr visar en stark tillvรคxt. Fรถretagets omsรคttning รถkade med 19 procent fรถr helรฅret och hamnade pรฅ 814 miljoner (684Mkr 2011). Rรถrelseresultatet รถkade รคven ifrรฅn 38Mkr 2011 till 61 miljoner fรถr helรฅret.

Det gรฅr alltsรฅ bra fรถr Kjell & Company som satsar hรฅrt pรฅ personlig service och butikerna blir bara fler och fler.

I december 2011 lanserade Kjell & Company en helt ny nรคtbutik. De har alltsรฅ haft en modern webshop under hela 2012. Frรฅgan รคr alltsรฅ hur det har gรฅtt fรถr e-handeln om vi skalar bort de framgรฅngsrika butikerna.

Kjell.com slรฅr alla rekord

Vi bad fรถretaget om siffrorna fรถr e-handeln och fick i alla fall ta del av de procentuella รถkningarna.

Helรฅret ska ha visat en omsรคttningsรถkning pรฅ 23 procent fรถr nรคtbutiken. Tredje och fjรคrde kvartalet vรคxte dock nรคtbutiken med hela 34 procent. En ordentligt รถkning pรฅ hemelektronikmarknaden som enligt E-barometern i snitt รถkade med 13 procent under tredje kvartalet.

Antalet kรถp ska under andra halvan av 2012 รถkat med 57 procent och konverteringsgraden med 34 procent. Alla siffror pekar alltsรฅ spikrakt uppรฅt gรคllande nรคtbutiken.

E-handeln nyckeln till framgรฅng

Det intressanta รคr att fรถretaget i sina interna dokument inser e-handelns storhet. De skriver bland annat fรถljande:

"Kjell.com รคr den enhet som just nu รถkar mest i procent, bรคttre รคn den bรคsta butiken. Lรคgg sedan till att detta รคr รถkningstal enkom fรถr e-shoppen. De flesta kรถpen efter ett besรถk pรฅ kjell.com sker i fysisk butik, vilket gรถr kjell.com till en av de viktigt bidragande faktorerna till hela Kjell & Companys framgรฅngar 2012."

ร„nnu en gรฅng ser vi bevis pรฅ att de fysiska butiker som gรฅr bra jobbar nรคra sin e-handel och ser dess centrala roll i helheten.

Vi รถnskar Kjell & Company lycka till med nรคtbutiken och med tanke pรฅ deras fokus pรฅ e-handeln gissar vi att framtiden รคr ljus fรถr butikskedjan.

Dela artikeln: