Kläderna faller – men skorna stannar på: “Kunde varit värre”

"Verkligen ett positivt momentum".

Det är en blandad rapport när Svensk Handel nu mäter modehandeln under januari månad. Klädhandeln tappar nämligen medan skorna flyger av hyllorna, trots kundernas minskade köpkraft.

Skohandeln har verkligen ett positivt momentum just nu. För fjärde månaden i rad uppvisar delbranschen positiva siffror. Särskilt imponerande blir det givet konsumenternas urholkade köpkraft. Men vi ser samtidigt hur rea-perioderna förlängs in i januari, vilket kan innebära ett uppsving i försäljning, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Annons

Skohandeln ökade med 12,3 procent medan klädhandeln ökade med 0,7 procent. Men med inflationen inräknad så betyder det en vikande försäljning för kläder.

Klädhandelns volymminskning bekräftar det vi får höra från branschen. Det är fortsatt mycket kunder som besöker såväl fysiska butiker som e-handel, men man konsumerar betydligt mindre. Men man ska ha med sig att det hade kunnat vara värre. Jämförelsetalen 2023 var ovanligt höga till följd av att vi under 2022 fortsatt levde med pandemirestriktioner, säger Sofia Larsen.

Annons