ANNONS

Klädjätten tvingas betala miljonböter - anklagas för greenwashing

Säger att de fixat problemen.

E-handelsföretaget Shein har återigen dömts för vilseledande marknadsföring. Denna gång är det Italiens konkurrensmyndighet (AGCM) som delar ut böter på 1 miljon euro, motsvarande cirka 11 miljoner kronor, för så kallad "greenwashing".

Beslutet kommer bara en månad efter att företaget fick böta 40 miljoner euro i Frankrike för liknande anklagelser.

ANNONS

Enligt den italienska myndigheten har Shein använt sig av falska, vaga och överdrivna påståenden om sina produkters hållbarhet. Utredningen pekar särskilt ut kollektionen "evoluSHEIN", som marknadsförts med löften om att vara tillverkad av fullt återvinningsbara material – något myndigheten menar är osant med dagens teknik och de fibrer som används.

Kritik riktas även mot Sheins löften att minska sina växthusgasutsläpp, då företagets faktiska utsläpp ökade under 2023 och 2024. AGCM menar att Shein har ett extra stort ansvar att vara ärliga, eftersom de verkar i en "mycket förorenande sektor".

Shein har i ett uttalande meddelat att de samarbetat med myndigheten och nu sett över sina interna processer.

Vi har stärkt våra interna granskningsprocesser och förbättrat vår webbplats för att säkerställa att alla miljöpåståenden är tydliga, verifierbara och förenliga med regelverken, skriver e-handlaren.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se