Klagomål mot Klarnas checkout – betaljätten granskas igen

"Vi har ett stort fokus på att utreda klagomål".

Klarna blir föremål för ännu en granskning. Och precis som sist är det Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, som tar fram förstoringsglas och lupp. Det framgår av ett pressmeddelande på myndighetens hemsida.

Betaljätten fick i slutet av mars smäll på fingrarna av IMY, som konstaterade att bolaget inte hade följt GDPR-reglerna. Därför utfärdades en administrativ sanktionsavgift på 7,5 miljoner kronor.

Annons

LÄS ÄVEN: Klarna tvingas böta 7,5 miljoner – efter GDPR-granskning

Och nu är det alltså dags för en ny IMY-granskning av betalbolaget – och dessutom på samma tema. Myndigheten har nu att hantera klagomål kring Klarnas checkout-tjänst. Klagomålen kommer bland annat från Sverige, Tyskland och Finland, och handlar om hur tjänsten hämtar och fyller i en viss personuppgift. Men IMY avslöjar inte vilken.

Enskilda har rätt att lämna in klagomål till sin nationella dataskyddsmyndighet och sedan början av 2021 har IMY ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda, kommenterar Ana Maria Orellana Zamorano, som deltar i Klarna-granskningen.

Totalt rör det sig om tolv klagomål kring autoifyllning av en typ av personuppgift i checkouten. Nu ska IMY ta reda på om upplägget sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning, GDPR.

Annons