Klarna är trötta på att pekas ut som svarta fåret – slår tillbaka

"En av få banker konsumenter har förtroende för".

Det är uppenbart att Klarna och speciellt dess vd Sebastian Siemiatkowski är trött på att pekas ut som de som skuldsätter Sverige. Speciellt i skuggan av kassalagen där just fakturaalternativ svartmålas och ska flyttas ner till förmån för direktbetalningsalternativ.

Nu meddelar Klarna att man startar en upplysningskampanj och där i även ska tydliggöra hur Klarnas konsumentkunder skuldsätts.

Annons

Oschyssta metoder har satt svenskarna i en spiral av större och större blancolån med längre och längre amorteringstider. Klarna är en av få banker konsumenter har förtroende för, och det förtroendet ska vi tacka för genom att driva på en positiv förändring och synliggöra vad som driver volymer av dyra konsumtionslån, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i ett pressutskick med rubriken "Något är fel på den svenska kreditmarknaden".

Klarna bjuder även på en liten bild över situationen:

Blancolån pekas alltså ut som den stora boven, inte e-handelsköp med Klarna eller andra fakturaalternativ.

Men gällande den egna affären så ska man nu alltså börja släppa statisk över sena betalningar, påminnelser och så vidare.

Enligt Finansinspektionens årliga rapport om konsumtionslån från 2020 fick 20 procent av konsumtionslånen påminnelseavgifter och 4,5 procent gick till inkasso. För Klarna var siffrorna under samma period väsentligt lägre, 5 procent av Klarna-köpen fick påminnelseavgift och 0,6 procent gick till inkasso, konstaterar betalbolaget.

Klarna har nu satt upp en speciell sida där man kan ta del av statistik gällande dessa bitar och samtidigt då sätta press på de som sägs ligga bakom de verkliga problemen.

Klarna vill nu sätta press på bank- och kreditbranschen för att motverka skuldproblematiken i samhället, skriver betalbolaget.

Annons

Annons