Klarna granskas efter IT-haveriet: ”Kommer naturligtvis samarbeta”

Bygger ut befintlig utredning.

Det var den 27 maj i år som Klarna drabbades av ett IT-haveri, som innebar att kundinformation under en begränsad tid låg synlig för andra användare. Företaget menade att endast "icke-känsliga personuppgifter" hade synliggjorts, men såg ändå allvarligt på det inträffade.

LÄS ÄVEN: Klarnas VD efter tekniska haveriet - "besvikna och frustrerade"

Annons

Det gör även Finansinspektionen, som nu har inlett en undersökning angående om Klarna har brutit mot banksekretessen. Det framkommer i ett pressmeddelande.

Banksekretessen är en central del av bankers verksamhet. Bankkunder ska veta att deras uppgifter är säkra och banker har en stor uppgift i att alltid skydda sina kunders integritet, heter det från FI.

Utredningen kommer att ske inom ramen för en redan påbörjad granskning, där FI tittar närmare på Klarnas informationssäkerhet.

Klarna har framfört till TT att bolaget tar sina kunders integritet "på största allvar".

Vi välkomnar därför Finansinspektionens undersökning och kommer naturligtvis att samarbeta med dem fullt ut, skriver företagets presschef Niklas Gillström i ett mejl till nyhetsbyrån.

Det aktuella IT-haveriet ska ha pågått i ungefär en halvtimmes tid. Enligt Klarna drabbades främst kunder i EU och Storbritannien.

LÄS ÄVEN: Klarna i teknikkaos - kunder loggade in på andras konton

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!