Klarna klarade sig ur granskningen – Finansinspektionen är nöjd

"Har hittat vissa brister".

Den 27 maj förra året så hade Klarna ett stort tekniskt haveri där användarna av Klarnas app kunde se andra personers uppgifter. Enligt betalbolaget handlade det dock endast om icke-känsliga personuppgifter och bara 90 000 användare var påverkade.

LÄS ÄVEN: Klarnas VD efter tekniska haveriet – ”besvikna och frustrerade”

Annons

Eftersom Klarna är en bank så valde dock Finansinspektionen (FI) att undersöka ärendet då "banksekretessen är en en central del av bankers verksamhet". Klarna sa sig välkomna undersökningen.

FI har bland annat granskat hur Klarna identifierar, dokumenterar och hanterar risker för sina tillgångar. Den 16 mars 2022 avslutades undersökningen.

FI har hittat vissa brister i Klarnas hantering av riskerna inom området och då särskilt i förändringsprocessen. FI har också sett vissa brister när det gäller att uppfylla den så kallade tystnadsplikten i samband med incidenten den 27 maj, skriver myndigheten.

Klarna har dock gjort ändringar för att komma tillrätta med bristerna och företaget avser att vidta ytterligare åtgärder framöver. De brister som kvarstår ska dock vara av ringa karaktär, enligt FI, och myndigheten avskriver nu ärendet.

FI kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder med anledning av undersökningen. Ärendet ska därför skrivas av.

Annons