Search
Close this search box.
ANNONS

Klarna lanserar ny storsatsning: "En game changer"

Jesper Eriksson, Sverigechef pรฅ Klarna, berรคttar om nya satsningen
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Nya inloggningstjรคnsten ska ge handlarna mer data och gรถra kรถpen snabbare.

ANNONS

Bรฅde e-handlare och konsumenter รคr vรคl bekanta med de klassiska inloggningsmetoderna: Antingen registrerar man sig med sin e-postadress och vรคljer ett lรถsenord, eller loggar in med hjรคlp av exempelvis Google eller Facebook. Dรคrefter ska mailen verifieras och adress, mobilnummer och andra uppgifter fyllas i. Samtidigt fรฅr e-handlaren fรฅ datapunkter pรฅ konsumenten.

Hรคr sรฅg Klarna en รถppning och tog fram tjรคnsten "Logga in med Klarna" som nu lanseras. Den innebรคr att anvรคndaren kan logga in via sitt Klarna-konto, dรคr alla person- och betaluppgifter redan รคr lagrade, med ett enda klick. Vรคgen frรฅn inloggning till kรถp blir alltsรฅ mycket kortare.

Det รคr en "game changer" fรถr Klarna, nรคr vi nu gรฅr in i identifiering och realtidsdatadelning, sรคger Jesper Eriksson, Sverigechef fรถr Klarna, till Ehandel.

Inloggningen blir inte bara snabbare fรถr anvรคndaren, utan ger รคven handlaren mer data pรฅ den inloggade konsumenten. Vederbรถrande kommer ocksรฅ sjรคlv att fรฅ se vilken data Klarna har och vรคlja vad man vill dela med sig av till handlaren. Det kan rรถra sig om allt frรฅn storlekar och fรคrgpreferenser pรฅ klรคder till olika intressen.

De stora aktรถrerna som Google och Facebook, med flera, hanterar data pรฅ ett sรคtt som jag anser รคr lite slarvigt. Konsumenten fรฅr rekommendationer, men vet inte riktigt varfรถr. Jรคttarna รคr รคven vรคldigt restriktiva med datan de delar till handlarna, eftersom de sjรคlva vill tjรคna pengar pรฅ den. De lรถser alltsรฅ bara login-delen, men allt man som handlare vill bygga kundresan pรฅ efterรฅt รคr totalt vรคrdelรถst, sรคger Jesper Eriksson.

Klarna kan med sin lรถsning alltsรฅ ge konsumenten mรถjligheten att dela sin data pรฅ sina egna premisser och i samma veva ge handlaren chansen att bygga en affรคr pรฅ detta.

Vรฅrt "bet" รคr att om vi kan fรฅ en konsument att dela data frivilligt i ett tidigt skede, sรฅ fรฅr handlarna stรถrre mรถjligheter till ett avslut (att kรถp genomfรถrs, reds anm.) och ett lรคngre "life time value" pรฅ grund av en smidig kรถpupplevelse.

Hur fungerar det i praktiken?

Det vi lanserar nu รคr en ren login-tjรคnst, dรคr man genom att trycka pรฅ "logga in med Klarna" hamnar i Klarnas vรคrld. Vi visar vilken data vi har, sen fรฅr kunden godkรคnna om man vill dela den och det kopplas ihop med handlarens medlemsskapsprogram.

Kliver in i restaurangvรคrlden

Tvรฅ aktรถrer, i helt olika kategorier, har redan hoppat pรฅ tรฅget. Det rรถr sig om second hand-marknadsplatsen Tradera och restaurang-appen Maitres. Den sistnรคmnda blir ocksรฅ starten pรฅ erรถvringen av en ny horisont fรถr Klarna.

Klarna har historiskt inte varit nรคrvarande i den fysiska restaurangvรคrlden, men det vill vi รคndra pรฅ. Det hรคr รคr ett fรถrsta steg i det arbetet. Anvรคndaren kommer att kunna logga in med Klarna, boka bord och sen bรฅde ta emot och betala notan direkt i appen. Det bygger en upplevelse som vi tror kommer vinna marknadsandelar รคven i fysisk miljรถ, sรคger Jesper Eriksson.

Hur fรฅr man som e-handlare tillgรฅng till tjรคnsten och vad รคr prisbilden?

Det รคr en fristรฅende tjรคnst som man som e-handlare kan vรคlja att integrera, utan att ha Klarna som betalpartner. Jag vill ocksรฅ vara tydlig med att datan som kunden delar blir handlarens data. Sรฅ nรคr en kund vรคljer att dela den data den har med Klarna, sรฅ blir det handlarens data.

Vad gรคller kostnaden har vi inte gรฅtt helt i mรฅl med den biten. Men grundutfรถrandet kommer att vara gratis fรถr de som anvรคnder Klarna som integrerat betalsรคtt.

Exakt vilka andra handlare som kommer att fรฅ tillgรฅng till tjรคnsten hรคrnรคst vill man inte avslรถja i dagslรคget, annat รคn att arbete pรฅgรฅr fรถr fullt med att rulla ut det i branschen.

Just nu รคr pipelinen full fรถr vad vi kommer att hinna gรฅ live med. Men det har varit vรคldigt tydligt sedan vi bรถrjade ha dialogerna med e-handlarna att i princip alla har nรฅgon form av medlemsskapsprogram och ambition att pรฅ ett enkelt sรคtt samla in data. Dรคr svarar den hรคr tjรคnsten extremt vรคl pรฅ problematiken handlarna upplever och i princip alla tycker att det hรคr รคr vรคldigt intressant.

"Har alltid globala ambitioner"

Den initiala utrullningen sker nu pรฅ hemmaplan i Sverige, men det stannar naturligtvis inte dรคr. Klarna har betydligt mer vidstrรคckta ambitioner รคn sรฅ.

Vi har alltid globala ambitioner och den hรคr tjรคnsten behรถver bli global vรคldigt fort. Vi anvรคnder Sverige som en testmarknad hรคr fรถr att kunna bygga produkten och gรฅ live. Sen jobbar vi fรถr att ta den globalt under hรถsten och slรคppa den i alla Klarna-lรคnder.

Vi har sett att en hel del stora aktรถrer, som till exempel Amazon, valt konkurrenter snarare รคn Klarna sjรคlva. Att bredda utbudet skulle kunna vara ett sรคtt att bรถrja fรฅnga in jรคttar som i dag gรฅr till andra spelare. Men man sรคger sjรคlva att det inte รคr det primรคra mรฅlet.

Det รคr inte huvudsyftet. Det รคr att vi ska hjรคlpa vรฅra befintliga handlare att skapa bรคttre upplevelser. Men eftersom man kan anvรคnda den hรคr lรถsningen fristรฅende, sรฅ finns det en teoretisk chans att man anvรคnder Klarna fรถr det hรคr och att det รคr ett steg in i รถvriga tjรคnster ocksรฅ. Men det รคr lite naivt att tรคnka att det รคr produkten som fรฅr Amazon att tรคnka om.

Amazon valde, som vi skrev om i dagarna, Affirm och vill av allt att dรถma ha sรฅ mycket som mรถjligt datan fรถr sig sjรคlva. Nรฅgot som skulle kunna gรถra ett samarbete svรฅrt fรถr Klarna.

Affirm har nog behรถvt gรถra en del uppoffringar i hur datan begrรคnsas pรฅ olika fรถr att fรฅ till affรคrerna med Amazon, som bygger ett slutet system. Vi bygger ett รถppet system, avslutar Jesper Eriksson.

Dela artikeln: