Klarna miljömärker elektronikaktörer – de är bäst

Tolv varumärken utmärker sig.

Hur vänliga, eller ovänliga, är elektronikvarumärkena mot miljön? Det vill Klarna visa med en ny märkning av vad man kallar för medvetna varumärken. I samarbete med Clarity AI, en teknikplattform för hållbarhet, kommer man att visa kunderna omfattande data om deras elektronikinköp - direkt i appen.

Vi är glada över att fördjupa vårt partnerskap med Klarna. Nu kan vi förse konsumenter världen över med ökad transparens genom den första utvärderingen av elektronikvarumärkens miljöprestationer. Vi anser att sådana siffror aldrig ska döljas, och därför är det fantastiskt att Klarna kan använda vår AI-kapacitet för att leverera information till de som vill veta mer när de shoppar med Klarna, säger Angel Agudo, styrelsedirektör och produktchef på Clarity AI, i ett uttalande.

Annons

Företagen kommer att kunna få upp till fem olika märken baserat på sina miljöprestationer. Och enligt Klarna är det efterfrågad information. Totalt ska nämligen 59 procent av svenska konsumenter vilja ha information om varumärkens miljöpåverkan. Däremot säger bara 28 procent att det är viktigt att varumärken agerar på ett hållbart sätt.

Denna lansering blir ännu en milstolpe i vårt arbete med att stärka konsumenternas möjligheter att påverka med sina plånböcker, säger Salah Said, hållbarhetschef på Klarna.

De nya märkningarna lanseras i dag och kommer vara synliga i samband med genomfört köp av en elektronikprodukt.

Märkningarna - och kriterierna:

  • 1. Lägre direkta utsläpp: Företaget är bland de 10% med lägst direkta och energirelaterade växthusgasutsläpp, bland jämförbara Clarity AI-testade företag.
  • 2. Lägre indirekta utsläpp: Företaget är bland de 10% med lägst indirekta CO2-gasutsläpp, bland jämförbara Clarity AI-testade företag.
  • 3. Åtagande för att minska växthusgasutsläpp: Om företaget har åtagit sig att minska utsläppen i linje med 1,5-gradersmålet.
  • 4. Öppna med sina växthusgasutsläpp: Om företaget är transparenta med sina direkta, energirelaterade samt indirekta utsläpp.
  • 5. Använder förnybar energi: Över 90% av energin som används kommer från förnybara energikällor.

De mest medvetna elektronikaktörerna:
(enligt märkningarna i Klarna-appen)

AEG
Electrolux
Elgiganten
Fonum
GiffGaff
Gigantti
Husqvarna
Logitech
Lenovo
Microsoft
Olympus
Philips

Annons