Klarna talar ut om övergången: “Det här är en stor investering”

"Det ska vara live hos alla".

I börja av veckan så berättade Klarna om varför de nu överger sin 14-dagarsfaktura och istället satsar på 30-dagar. Det handlar om att minska antalet påminnelseavgifter och därmed också antalet inkassoärenden.

LÄS ÄVEN: Därför gör de om sin fakturatjänst i grunden

Annons

Vi vände oss till Klarna för att få vet lite mer om övergången. Bland annat om e-handlare eller kunder i något skede nu aktivt behöver göra något.

Befintliga kunder behöver inte göra något för att aktivera ändringen, svarar Filippa Bolz, pressansvarig på Klarna.

Förändringen från 14- till 30-dagarsfaktura ska gälla alla nya fakturaköp med Klarna.

Det spelar ingen roll om konsumenten är en befintlig eller ny Klarna-användare, utan vid nästa fakturaköp med en Klarna-ansluten e-handlare är 30-dagar betaltid standard.

Är det redan live hos alla med Klarna Checkout?

Det ska vara live hos alla Klarnas partners med Klarna Checkout (KCO) och även de som inte använder KCO, förklarar Filippa Bolz.

"Tar på oss ledartröjan"

Hur påverkar förändringen e-handlarna? Är det exakt samma avtal som tidigare?

Vi tror inte bara att de här förändringarna är rätt sak att göra, utan också helt nödvändigt om e-handeln ska ha samma tillväxt och utveckling de kommande tio åren. På samma sätt som produktion och logistik inom e-handeln analyserats utifrån ett hållbarhetsperspektiv tror vi att betalningar kommer göra det framöver, säger Filippa Bolz och tillägger:

Annons

Med dessa förändringar tar vi tillsammans med handlarna på oss ledartröjan för hållbara betalningar inom e-handeln. Inga nya avtal behöver ingås.

Detta bör ju påverka Klarnas likviditet? Hur ser ni på att ligga ute med pengarna en längre period?

Det här är en stor investering som vi gör för att stärka relationen med både handlare och kunder. Vi vet genom A/B-testning att 30-dagar betaltid istället för 14 minskar andelen påminnelseavgifter med 33 procent, vilket är väldigt bra. Intäkter från påminnelser går under “negativa intäkter” hos oss och är inte något vi eftertraktar, avslutar Filippa Bolz.

Annons