Klarna totalsågar regeringens förbud: ”Oerhört oroväckande”

"Regeringen är mer intresserad av att skapa rubriker".

Reaktionerna på regeringens förslag på förbud mot faktura och andra kreditalternativ som förstaalternativ i e-handelskassor har gått isär. Vissa har varit för, andra något skeptiska och vissa mer avvaktande. Betaljätten Klarna håller dock inte igen, utan slår hårt på den stora kritiktrumman.

Regeringen är mer intresserad av att skapa rubriker, som vid en första anblick låter rätt och rimligt, än vad den är att faktiskt lösa det allvarliga samhällsproblem som den ökande skuldsättningen är, skriver David Fock, Norden- och produktchef på Klarna, i ett blogginlägg.

Annons

LÄS ÄVEN: Regeringen vill förbjuda många av dagens e-handelskassor

Han menar också att ökningen av de mindre konsumtionslånen ska tas på allvar. Men att de bleknar i jämförelse med betydligt maffigare skuldsättningar.

Vi ska inte blunda för att de små konsumtionslånen under de senaste tio åren tredubblats, men det är en långsammare ökning än e-handeln i sig. Under samma tidsperiod har däremot stora konsumtions- och blancolån sjudubblats – sannolikt för att finansiera bostäder sedan nya amorteringskrav och bolånetak införts. Det är en teori som både Riksbanken och Finansinspektionen framfört, skriver han.

Klarnas fakturaalternativ, där man först tar emot varan och sedan betalar inom 14 dagar, är en vanlig syn i många e-handelskassor. Inte sällan som det första alternativet. Men med regeringens nya förbud kan det alltså snart vara ett minne blott.

Förslaget försämrar möjligheten för e-handlarna att erbjuda sina kunder en smidig shoppingupplevelse, vilket både kommer att minska kundnöjdheten och konverteringen inom e-handeln. Hur ska en handlare som erbjuder flera olika betalningar praktiskt kunna hantera detta? Varför ska handlarna inte få erbjuda sina kunder de kundupplevelser som konsumenterna förväntar sig och vill ha, säger Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna, till Ehandel.

"Stora fördelar och starkt skydd"

Ett av Klarnas argument är just det faktum att konsumenterna vill ha en så friktionsfri betalningslösning som möjligt vid checkout. Något man tycker att regeringen missat.

Den kostnadsfria fakturan ger inte bara konsumenterna, utan också handlarna, stora fördelar och ett stark skydd. Att regeringen nu tycks vilja förändra förutsättningarna på det området för både konsumenterna och e-handlarna, till förmån för kortbetalningar - som kostar pengar - och banköverföringar är oerhört märkligt, och oroväckande för alla som arbetar med att erbjuda konsumenterna nya tjänster med deras bästa i fokus, säger Joakim Lundberg.

LÄS ÄVEN: Betaljättarna om nya förbudet: ”Vi tvingas göra det mindre enkelt”

Annons

David Fock tror dessutom att konsumentskyddet riskerar att utarmas med det nya lagförslaget.

Vi är kort sagt oroliga att regeringen identifierat ett problem, letat upp en syndabock (betaltjänster) och genom en skyndsam process, som saknar tillräcklig analys, genomför åtgärder som inte kommer lösa problemet. Man kan till och med argumentera för att regeringen påverkar konsumentskyddet online negativt med lagda förslag, skriver han i blogginlägget.

Annons