Klarnas julhandel ökade med 19 procent

Andelen svenskar som handlade julklappar på nätet ökade kraftigt under 2012. Enligt ny statistik från betalningsföretaget Klarna ökade julhandeln med drygt 19 procent jämfört med 2011. Antalet svenskar som julhandlade på nätet ökade också med nästan 14 procent.

Rapporterna om 2012 års julhandel har börjat trilla in. För någon dag sedan berättade betalleverantören DIBS om hur julhandeln ökat med 12 procent. Den här gången är det Klarna som visar upp ännu bättre siffror.

Klarnas statistik mäter mellan 24 november till och med den 23 december, och visar att omsättningen för julhandeln bland deras 4,5 miljoner svenska kunder ökade med drygt 19 procent, jämfört med samma period föregående år.

Annons
Annons

– Julhandeln på nätet överträffade våra högt ställda förväntningar. Att öka med drygt 19 procent på en så etablerad e-handelsmarknad som Sverige är extremt bra siffror, säger Mathias Hedlund, operativ chef på Klarna.

Kalmar ökade mest

Bland Klarnas kunder ökade både andelen svenskar som handlade julklappar på nätet och summan som varje person handlade för i snitt. Totalt handlade drygt en miljon svenskar med företagets betalningslösningar, och köpsnittet för hela landet blev 1286 kr per julklappshandlare.

– Det är också intressant att konstatera att e-handlare som använder Klarnas betalningslösningar ökat sin omsättning nästan 60 procent mer än den genomsnittliga ökningen av handel på nätet under julen. Vi tror att det beror på tryggheten och enkelheten för konsumenterna, säger Hedlund.

I Kalmar län har man sett den största ökningen sedan förra årets julhandel. Där ökade antalet köpare med nästan 22 procent. Även omsättningsmässigt var Kalmar det län som visade starkast tillväxt med en 25-procentig ökning. Kul tycker vi, särskilt eftersom Kalmar just nu satsar stort på att utveckla e-handeln i regionen.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!