Klarnas nya storsatsning – e-handel i butik: ”Breddar”

"Hjälper konsumenter att spara tid och pengar".

Sparpaket, bråk med facket – och fortsatta mångmiljardförluster. Klarna ser i alla fall utifrån ut att ha det rätt tufft just nu i inflationens och räntehöjningarnas spår.

Men bolaget fnyser å sin sida åt att det skulle befinna sig på ett brant sluttande plan – eller bada i något stålbad. Istället fokuserar man nu mer på resultatraden än på tillväxt – och den är dessutom god. Det konstaterade Sverigechefen Jesper Eriksson i en intervju med Ehandel nyligen.

Annons

LÄS ÄVEN: Klarna-bossen sågar mediebilden: ”Vi växer i imponerande takt”

Släpps i flera länder

Men Klarna tycks aldrig vila på hanen – och nu skjuter man ut ännu en nyhet. Och den här gången är det den så kallade fygitala upplevelsen som står i fokus, alltså den blandform mellan digitalt och fysiskt som blir allt vanligare i inte minst handeln.

Klarna gör det möjligt att betala med Klarna-appen även i fysiska butiker. Och alla betala senare-funktioner kan användas precis som vanligt, enligt bolaget.

Funktionen finns nu tillgänglig hos flera Klarna-anslutna återförsäljare över hela Sverige. Däribland hos XXL, Decathlon och Gina Tricot. Den nya tjänsten lanseras även i Finland, Norge och Tyskland.

Vi introducerade nyligen en lojalitetskortsfunktion i Klarna-appen och breddar nu vårt erbjudande för fysisk detaljhandel genom att ge app-användarna flexibiliteten, valet och kontrollen av att kunna betala med Klarna i deras favoritbutiker. Tjänsten här hjälper konsumenter att spara tid och pengar oavsett var de handlar, samtidigt som vi stärker Klarnas roll som tillväxtmotor för återförsäljare lagom till shoppinghögtiderna, kommenterar Björn Goss, Head of In-Store på Klarna.

Framöver ska Klarna även implementera en streckkodsläsare i appen. Den ska göra det möjligt att spara varor som man är intresserad av i appen. Den ska också göra det möjligt att lägga beställningar på varor som för tillfället är slut i lager.

Annons