Mycket frustrerad över hur det funkar och vi kommer aktivt bryta oss loss för att bryta bristen på konkurrens!
Uttalandet kommer i kölvattnet av överbelastningsattacker som drabbat de centrala svenska betal- och identifieringstjänsterna, vilka används av drygt 8,5 miljoner svenskar. Problemen har lett till att tjänsterna tidvis legat nere helt, vilket skapat stor oro kring sårbarheten i Sveriges digitala infrastruktur. Enligt SVT:s granskning har Swish ensamt drabbats av över 180 incidenter det senaste året, varav 32 gånger har tjänsten legat nere helt.
Siemiatkowskis kritik mot bristen på konkurrens inom identifieringslösningar får medhåll från Riksbanken. Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys på Riksbanken, har tidigare kommenterat för SVT: "Svensk betalningsmarknad behöver steppa upp kring ökad konkurrens." Hon understryker att "bristande konkurrens leder till lägre innovation och stagnering. Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören får problem."
Problemen påverkar förstås även e-handeln då många använder just Mobilt BankID för att verifiera transaktioner med flera olika typer av betalsätt.