Klassikern tripplar i e-handeln – utan rea: ”Otroligt tacksamma”

"Har en större efterfrågan än någonsin".

Under pandemin valde det klassiska svenska jackvarumärket Didriksons att satsa på egen e-handel. Det är man nog glada för i dag. Trots att den absolut största delen av omsättningen kommer från återförsäljarna, så går nämligen webbutiken riktigt bra i bakgrunden.
Den ska ha tripplat omsättningen under oktober. En månad där e-handelsbranschen i stort backade med 8 procent.

Vi är otroligt tacksamma över vår fantastiska tillväxt på en tuff och prisutsatt marknad i samband med inflationen som just nu råder, säger Petra Sabo, CCO på Didriksons och fortsätter:

Annons

Att dessutom nå detta resultat, utan att erbjuda rabatter eller tillfälliga erbjudanden via vår e-handel gör inte bara att vi växter med god lönsamhet, det visar även att vi har en stark position på marknaden och att kunderna verkligen vill investera i våra slitstarka och funktionella plagg. Didriksons har just nu en större efterfrågan än någonsin.

En stor del av succén kan tillskrivas den tyska marknaden och försäljningen av damjackor, som gått som tåget. Men även på den svenska marknaden dubblerades försäljningen jämfört med oktober 2022.

Det är flera anledningar som gör att vi når dessa framgångar. En av dem är naturligtvis att vi kan presentera hela vårt breda utbud av produkter och färger som har efterfrågan från slutkonsumenterna i vår e-handel.

Bolaget har också lagt mycket krut på att få fler att få upp ögonen för varumärket. Något som man nu får betalt för.

Vi har fått en mycket högre varumärkeskännedom och efterfrågan på våra produkter från slutkonsumenter jämfört med tidigare. Det vet vi med säkerhet då vi vann årets funktionsvarumärke i Evimetrix Swedish brand award, där vi hade överlägset högst NKI och vann över de andra två nominerade varumärkena i vår kategori, Fjällräven och Helly Hansen. Det är ett långsiktigt och strategiskt arbete som nu gett resultat, säger Petra Sabo.

Annons