Klassiska varumärket går all-in på e-handel: ”Redo att lyfta”

Onlineaffären ska stå för 80 procent av omsättningen.

Efter att ha backat de senaste åren gör nu modevarumärket Svea en rejäl satsning på e-handeln. De egna butikerna är ett minne blott. Istället läggs större delen av krutet på vad man kallar en "digital flaggskeppsbutik".

Efter en omfattande omställningsperiod är vi nu 100 procent redo att på nytt lyfta Svea till nya höjder. Under de 25 år som Svea drivits inom familjen har vi gång på gång bevisat att vi klarar av att ställa om och återhämta oss, och denna omställning är inget undantag, säger Ted Wallmansson, e-handelschef på Svea, i en kommentar.

Annons

Svea omsatte 34 miljoner kronor under 2020 och gjorde en förlust på 2,8 miljoner. Men nu ska man alltså få affären att vända uppåt igen.

Vi har nu ett otroligt kompetent team som brinner för e-handel på plats, en solid e-handelslösning på Centras skalbara plattform i botten, och en look-and-feel som genomsyrar varumärket Svea på alla beröringspunkter som tagits fram av vår byråpartner Rivercode.

"Ett jätteviktigt verktyg"

Målsättningen är att 80 procent av försäljningen ska komma från den egna e-handeln. Den ska även expandera till nya marknader, där främst Norge och Danmark, men även Tyskland, uppges vara huvudspåret. För att lyckas även i andra länder kommer man att jobba med större distributörer mot återförsäljare och sedan tända upp e-handeln längs vägen.

Vi har har fortfarande nära relationer med alla våra distributörer och det kommer vi fortsätta med - både i Sverige och internationellt. Vill man in på nya marknader, är marknadsplatser eller försäljning via återförsäljare ett jätteviktigt verktyg för att få spridning. När varumärket börjar få kännedom kan man sedan börja borra djupare i marknaden via sina egna kanaler. Relationen med återförsäljarna är jätteviktig för oss och det kommer självklart alltid finnas plats för både oss och återförsäljarna, säger Ted Wallmansson.

Annons