ANNONS

KO dubblar straffet mot Biancas bolag - notan kan bli 1,5 miljoner

Bianca Ingrosso (Foto: KO & Caia/Youtube)
Smygreklam i fyra medier.

Konsumentombudsmannen sätter hårt mot hårt och förbjuder både Bianca Ingrosso i sin influencerroll och skönhetsjätten Beauty Icons AB, som äger Caia Cosmetics, att fortsätta med vad myndigheten anser vara dold reklam i sociala medier. Om förbudet bryts väntar en kännbar ekonomisk smäll på 1,5 miljoner kronor i vite för vart och ett av bolagen.

ANNONS

Bakgrunden är flera uppmärksammade inlägg på Bianca Ingrossos sociala medier, där hon har 1,4 miljoner följare.

KO pekar ut specifika videoklipp på Instagram, Tiktok och Snapchat där produkter som läppglans, mascara och bronzer från Caia tydligt visas upp utan att inläggen varit markerade som reklam.

Inläggen, som skildrar allt från förberedelser inför en inspelning till en uppdatering om ett lägenhetsköp, blandas med personligt innehåll, vilket gör det svårt för konsumenter att urskilja vad som är reklam och vad som inte är det, menar KO.

Upprepat agerande

För Bianca Ingrosso AB är det inte första gången man hamnar i KO:s blickfång. Redan i februari 2023 fick bolaget ett liknande förbud, då gällande marknadsföring av hudvårdsprodukter, med ett vite på 750 000 kronor.

I sitt nya beslut konstaterar KO att det tidigare förbudet "uppenbarligen inte avhållit Bianca från att fortsätta publicera otillbörlig smygreklam för Caia".

Myndigheten väljer därför att fördubbla vitesbeloppet till 1,5 miljoner kronor för att förhindra att det händer igen.

Pekas ut som huvudansvarig

Även om Bianca Ingrossos bolag publicerat inläggen menar KO att huvudansvaret ligger hos Beauty Icons AB. Företaget, där Bianca Ingrosso är medgrundare, styrelseledamot och näst största ägare, har enligt KO haft ett uppdrag med Bianca Ingrosso AB att marknadsföra varumärket Caia.

Bolagen själva har uppgett att det inte finns något skriftligt avtal, utan att uppdragen sker löpande.

Beauty Icons AB, som 2024 omsatte 695 miljoner kronor med en vinst på nära 119 miljoner kronor , har enligt dokumenten medgett en "stor förståelse för" om inläggen "ses som marknadsföring av Caia Cosmetics produkter".

Nu måste båda företagen se över sina rutiner för marknadsföring i sociala medier.

Vitesbeloppen på totalt 3 miljoner kronor kommer endast att krävas in om de bryter mot förbuden och fortsätter med den otillbörliga marknadsföringen i framtiden.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se