Kom på affärsidén på toan vid en bensinmack – nu ska de dubbla omsättningen år efter år!

Helene Arvidsson kom på basen till sitt nya affärskoncept mitt under ett toabesök på en bensinmack. Hon scrollade igenom flödet på instagram och fick syn på en cool rosa smoothie och tänkte direkt WOW! Helene ville direkt köpa produkten men det fanns ingen köpknapp och fröet till Rawnice var sått.

Helene började därefter leta efter liknande produkter på e-handelsplattformen Alibaba och hittade en del mycket coola färgämnen för livsmedel som hon köpte hem. Hon provade sedan att använda dessa hemma vid bakning i maträtter och för att göra smoothies. Slutresultatet blev minst lika bra som på de instagrambilder hon tidigare hade scrollat igenom och speciellt de med favoritfärgen Pink Pataya.

Därmed var Rawnice skapat på riktigt och Helene gick all-in för att lyckas med sin idé. Initialt så hjälpte Helens man Jesper till vid sidan av och gav support under begynningsåret, men sedan valde även han att på heltid hänge sin tid till att helhjärtat satsa på Rawnice.

“Vi fick in order löpande i början men vårt säljfokus var nog inte det bästa. Det var lite genom slumpen som det hela tog fart. Helene satt framför datorn en dag och gjorde egentligen ingenting. Jag frågade då vad hon gjorde och hon svarade då att det inte var mycket på jobbet idag”, skrattar Jesper.

I början fanns Rawnice endast på e-handelsplattformen Squarespace och endast på det svenska språket. De märkte att det kom in allt fler förfrågningar på engelska och var verkligen förvånade över detta? Vid en analys av trafiken till webbshopen märkte de att den mesta av trafiken var internationell. Genom smala produkter och unikt content så fick de en bra ranking på många Googlesökningar.

“I detta läge valde vi att addera en Paypal-lösning, översätta webbsidan till engelska och öppna upp för en internationell försäljning. Bara genom de åtgärderna så dubblerades försäljningen ganska omgående genom att vi gav fler chansen att kunna köpa våra produkter. I nästa steg införde vi bundles istället för att sälja enstaka förpackningar. På detta sätt kunde vi rensa ut hyllvärmarna och öka vår snittorder. Återigen dubblades försäljningen”, berättar Helene.

I grunden är ägarparet äventyrliga och lägger gärna sin tid på att resa, vandra i fjällen och spendera tid utomhus i naturen. Detta reflekteras i Rawnice veganska och helt naturliga produkter. Dessutom har det varit en avgörande faktor för hur man vill organisera verksamheten för att klara av balansen mellan jobb och fritid.

“I augusti 2017 var Helene borta på en USA-resa ett tag och när hon kom hem hade vi över 40 order som väntat på leverans i över 2 veckor. Vi ville aldrig uppleva den panikkänslan igen. För att kunna bibehålla vår avslappnade livsstil, njuta av lugnet i sommarstugan och åka runt med vår husbil i Europa så bestämde vi oss för att outsourca allt som vi inte vill göra själva. Vi hittade snabbt ett pålitligt 3PL-bolag och rekryterade en tjej på Jamaica som tog hand om vår kundsupport ett par timmar om dagen“, avslöjar Jesper.

När fler behov uppstod under den snabba tillväxten valde man att samarbeta med OnlineFactory på Filippinerna som har specialistkompetens inom just e-handel. De erbjuder tjänster inom kundservice, content management och micro influencers. Samarbetet har sedan utökats allt mer och fler funktioner sköts nu av OnlineFactory som allt arbete med närvaron i sociala medier, inköpsadministration och den mest snabbväxande delen inom Rawnivce verksamhet, B2B-försäljning.

“Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med OnlineFactory – de kan verkligen sin sak och är verkliga experter inom E-handel. Jag har varit med och utbildat vår personal hos OnlineFactory och introducerat dem till nya processer. Men sedan har jag kunnat släppa ifrån mig det hela till någon som gör det bättre än jag själv. Både jag och Helene kan nu fokusera på de mer kreativa och kvalitativa delarna för att kunna öka vår tillväxt ytterligare.“, avslutar Jesper.

Rawnice har ambitiösa planer framöver. Man räknar med att omsätta 6 MSEK år 2020 vilket är en fördubbling mot föregående år. Målet är sedan att dubbla omsättningen varje år tills målet på 100 MSEK är nått inom en 5-årsperiod. De vill möjliggöra detta genom att hålla sitt huvudfokus på ökade säljresurser och att frigöra mer kapital till sortiment. Man har redan en ny säljchef ombord som har rekryterats från en av landets främsta e-handlare och man kommer snart att etablera försäljning på den viktiga USA-marknaden.

Framtiden ser strålande ut - färgat i Pink Pataya.