Inför Emeet Kombinationen e-handel och fysisk butik blir allt viktigare

Även den fysiska handeln kan dra nytta av digitaliseringen. Annica Gilbertson och Mathias Plank är två profiler inom retail som menar att det är avgörande hur snabbt en butik kan ta sig an ny teknik för att finnas tillgänglig och möta sina kunder i alla kanaler, både i butik och online.

Näthandeln fortsätter att växa, men vi ser också en stark livskraft i de fysiska butikerna och många aktörer ser värdet i att kombinera bådadera. Det handlar om att ge konsumenten valfrihet kring hur han eller hon vill göra affär.

Vi människor har ett grundläggande behov av att mötas i verkligheten, vilket ger den fysiska handeln fördel. Den personliga kontakten och shoppingupplevelsen är viktiga aspekter för konsumenten, och med nya tekniska lösningar får butikspersonal ännu bättre förutsättningar till att inspirera, ge vägledning och bygga värdefulla relationer med sina kunder.

Ikea och ledande Apple-återförsäljare såsom MacForum och Digital Inn, är några butiker som har valt att investera i moderna verktyg för personalen. Martin Barreård som är vd på Macforum menar att det är naturligt att investera i verktyg som gör att deras personal kan förbättra själva kundmötet i butiken. Att personalen kan göra klart affären var som helst i butiken är en oerhörd styrka, jämfört med att de gömmer sig bakom en traditionell kassadisk.

hoogia

Mathias Plank, vd Kaching Retail

”Mer fokus på kundmötet”

Vi ser att handlare som byter ut sina traditionella och stationära kassalösningar till mer mobila och flexibla kassalösningar i telefonen eller surfplattan, kan fokusera mer på kundmötet och snabb betalning, istället för att lägga tid på att hitta rätt vara, korrekt lagersaldo och pris.

Självbetjäningskassor är något som vi numera ser allt oftare när vi handlar mat på restauranger eller i matvarubutiker. När kunden på egen hand kan betala via sin mobiltelefon, blir försäljningen mer effektiv. Mobila kassalösningar och självbetjäningskassor möjliggör också en mer rörlig verksamhet. Det blir enklare att snabbt skala upp antalet kassor i befintlig butik, i tillfälliga pop up-butiker eller vid events.

”Vinna eller försvinna”

I hård konkurrens måste man våga ta sig an ny teknik för att finnas kvar, och se till att möta och göra affär där kunden befinner sig. Det vill säga både i butik och online. Den digitala utvecklingen som pågår öppnar nya möjligheter, samtidigt som också förväntningarna från konsumenterna ökar. Är du förberedd på framtidens handel?

Kom och diskutera med oss på Emeet i Stockholm i oktober!

/Annica Gilbertson, Hogias expert på retail och Mathias Plank, vd Kaching Retail.