Komponerbar handel: Det är dags att modernisera

Det är dags för företag att göra digitala investeringar som ger flexibilitet vid kortsiktiga utmaningar och en stor konkurrensfördel när ekonomin väl återhämtat sig.

Monolitteknologi hindrar företags utveckling

Den strukturen som många e-handelsföretag föredragit under de senaste åren har varit en allt-i-ett-monolitisk struktur. Detta tillvägagångssätt binder samman front-end (den digitala butiksfronten) och back-end (serversidan).

En monolit struktur kan passa företag med begränsade krav men behoven blir snabbt mycket mer komplexa vid lansering av flera varumärken eller webbplatser, expansion till nya regioner och försäljning via flera marknadsplatser och sociala kanaler med enhetlig inventering.

Företag behöver tekniska lösningar som möjliggör försäljning över fler kanaler så att de kan nå ut till fler kunder och få en bättre avkastning på sina investeringar.

Ett exempel är BigCommerce-handlaren Solo Stove. Solo Stove satsade på headless för sin webbplats för Europa så att den enkelt kan anpassas, bedriva handel i olika valutor och visa översättningar men fortfarande ha den familjära BigCommerce-back-end-funktionaliteten.

Förbered dig på framtiden med komponerbar handel

Komponerbar handel uppnås genom att sätta ihop och kombinera paketerade affärsmöjligheter (PBC:er). PBC:er är programvarukomponenter som uppfyller specifika affärsbehov, t.ex. en virtuell kundvagn, orderhantering eller kontohantering.

PBC:er kan liknas vid legobitar. På samma sätt som man kombinera och plocka bort legobitar för att skapa olika former väljer man inom komponerbar handel själv ut byggstenarna i sin tekniska stack så att de uppfyller företagets behov, byggstenarna är i form av API:er som ansluter system till varandra.

Burrow, en modulär möbelhandlare som valde en komponerbar lösning med BigCommerce för att kunna erbjuda sina kunderna tillgång till saker som inte finns hos icke-standardiserade kassaupplevelser, inklusive möjligheten att försena beställningar, signera vid leverans och möjligheten att använda en headless CMS för en fantastisk digital upplevelse över flera kanaler.

Det stämmer, med denna teknik kan utvecklare använda front-end-ramverk som de redan är bekanta med och marknadsförare en CMS för snabba ändringar i kampanjer, innehåll med mer. I slutändan ökar det effektiviteten genom att ge personalen de verktyg de behöver för att prestera.

Komponerbar handel innebär även att företag kan byta ut handelskomponenter vid ett senare tillfälle, de är inte låsta i ett system eller ett visst sätt att göra saker på - på så sätt kan företag förbereda sig på framtiden.

Ted Baker, ett globalt brittiskt modemärke som insåg detta och använder sig av komponerbar handel tillsammans med BigCommerces Multi-Storefront-lösning för att leverera en modern och övertygande upplevelse online.

Ted Baker driver flera unika storefronts med en enda BigCommerce-butik och utnyttjar plattformens konstant föränderliga partnernätverk till att stärka sitt rykte som ett varumärke med digitalt fokus.

Komponerbar handel ger handlare frihet att blanda, matcha och kombinera de bästa tekniska leverantörerna för att skapa en anpassad och robust stack som klarar av oväntade förändringar.

Ladda ner hela innehållet i guiden Det är dags att modernisera: Varför företag behöver en komponerbar handelslösning